In mei 2015 zetten de Nederlandse supermarkten een bedrag van 2,6 miljard euro om. Dat is een stijging van 1,7% ten opzichte van mei 2014.

Meer kassabonnen
De stijging is met name toe te schrijven aan een toename van het aantal kassabonnen. Het aantal bonnen steeg met 1,1%. Er zijn dus meer mensen die boodschappen doen bij de super, cq. daar vaker boodschappen doen dan voorheen. Ook het totale bonbedrag liet een stijging zien. De gemiddelde omzet groeide met 0,6% per kassabon naar een bedrag van 22,52 euro (2014: 22,39 euro).

Over de eerste vijf maanden van dit jaar bedroeg de totale omzet van de Nederlandse supermarkten 14,2 miljard euro, een stijging van 1,4% in vergelijking met 2014. "Tot nu toe laten alle maanden in 2015 een omzetgroei zien", besluit GfK.

Speciaalzaken
Wat GfK niet meldt, is waar de groei vandaan komt. Het is niet onwaarschijnlijk dat de supermarkten die realiseren ten koste van het duurdere speciaalkanaal. Die trend speelt al een paar jaar en wordt ook door het toenemend consumentenvertrouwen helaas niet gekeerd. Het lijkt erop dat de consument graag koopjes komt jagen bij de supers die elkaar met actieaanbiedingen klanten af proberen te troggelen..

Fotocredits: Polycart