Dat zou je denken als je in The Times leest over het bezoek van een Times-journalist, een kok en een voedingswetenschapper aan een Engelse vestiging van discounter Lidl.
De vraag is: zou je daar wel gezond eten kunnen kopen? Tot hun verrassing kan dat. Het was wat mij betreft dan ook een rare vraag: waarom zouden ze daar dan geen aardappels, groenten, vlees en fruit hebben?
Veel interessanter zijn de opmerkingen van het drietal over het hoe en waarom van de lage prijzen. Zo'n 30% lager dan die van de kwalitatieve supermarktketen Waitrose. How does Lidl achieve its low prices? The company is cautious about explaining this, not wanting to reveal too much about its buying policies to rivals. But nearly all of its less perishable products are the same in every European store – bought in from specialised producers around Europe, and made into Lidl brands. That means massive economies of scale.
The company says that it tries to buy in products from the countries that specialise in their production – its excellent prosciutto ham, for example, is made by certified Italian Parma ham producers. Lidl also says most of its fruit, vegetables and meat are from each store’s home country,but this wasn’t particularly obvious on our visit.
Lidl claims that most of its savings are achieved by simplicity: having the minimum staff, having each staff member trained in various roles, cutting down on all the other costly extras that supermarkets have that make people feel “special”. It’s German efficiency.
Dat laatste lijkt me prima. Het eerste ook, hoewel onze keuze als consumenten en het spannende van dingen die je nog niet kent dus verdwijnt. Eten wordt saai. Tot overmaat van ramp blijken we straks ook nog maar met een paar makers van Prosciutto Crudo te zitten. En van ... en van .... en al helemaal van ...
Groots en meeslepend zal het zijn. Goedkoop en toch échte spullen. Alleen geen keuze meer. Waar je ook gaat in Europa, het zal allemaal hetzelfde zijn. Er valt niks meer te ontdekken. Dodelijk saai.
"Wouter, een vraag:
- hoe komt het vlgs jou dat jij hier spullen koopt bij de Aldi die niemand hier koopt?"
Omdat Aldi maar wat raak doet, al jaren. En tot mijn pret niet goed let op wat het gros van zijn klanten blieft en/of denkt dat we allemaal in het Ruhrgebied wonen. De Spaanse koekjes waren trouwens in een paar dagen uitverkocht.
De saffraan en de vanillestokjes bleven langer op t schap.
Lidl had plotsteling een Griekse week, even geleden. Met niet echt veel bijzonders, maar wel een lelijke fles olijfolie. Gekocht, geproefd en meteen teruggefietst, zo geweldig die olie, hele doos gehaald. Op dit moment heerst er een Oosterse actie. Niet indrukwekkend, maar wel een yuppensushitsetje waarmee je je precies eender kunt aanstellen als met zo'n setje uit de kakwinkel waar je niet voor het setje betaald maar voor de winkel.
Anderhalf jaar geleden was ik zo stom om in de krant te zetten dat Lidl verse cantharellen verkocht voor bijkans niks. In drie vestigingen was ik gaan kijken en had ik me verbaasd. Ze stonden in bakken naast de gewone kweekchampignons en de meeste klanten gingen er aan voorbij. Ik kocht ze, bestudeerde ze (Polen), at ze, was zelden zo gelukkig met zulke kwaliteit en schreef er over. Toen was het snel over. UItverkocht en niet meer aan te slepen.
Een biologische cateringkok zag ik plotseling inkopen doen bij Lidl om het aanbod van biologische spullen.
Eigen ervaring: de eco-aardappelen zijn er echt slecht.
Raar hoor, de berichten dat Albert Heijn de supermarktoorlog definitief gewonnen heeft. Albert Heijn is gewoon weer de stinkduurste super en saai.