ING voorziet een omzetgroei bij supermarkten van 1,5% in 2014 en 1,8% in 2015. De afgelopen jaren groeide de omzet vooral door stijgende prijzen. Inmiddels zit de stijging in het volume. Mensen gaan niet meer betalen, maar meer kopen bij supers. Onderwijl dalen de prijzen als gevolg van sterke onderlinge concurrentie. Zo lag het prijspeil van vers de eerste zes maanden van dit jaar onder dat van 2013. Ook koffie, thee en fris daalden in prijs.

De verschillen in prestatie tussen de verschillende formules zijn groot, meldt De Levensmiddelenkrant op basis van de nieuwe sectorvisie van ING.
Albert Heijn, Jumbo en Lidl hebben samen inmiddels iets meer dan de helft van de markt in handen. ING ziet de grote spelers steeds verder opschuiven naar het midden, waardoor juist aan de boven- én onderkant ruimte ontstaat voor gespecialiseerde aanbieders, zoals Ekoplaza (bovenkant) en de Mega Food Stunter (onderkant, partijenhandel).

Voedselveiligheid en vertrouwen
De bank stelt in zijn sectorvisie een aantal thema's aan de orde rondom de 'foodconsument van de toekomst'. Eén van de belangrijke aspecten daarvan is het vertrouwen van de consument - dat het afgelopen jaar een forse deuk opgelopen heeft door diverse affaires.

ING stelde daarom een 'ING Vraag van Vandaag'. "In de voedselveiligheid van producten in Nederlandse supermarkten heb ik..." ...in 26% van de gevallen (heel) weinig vertrouwen, antwoordde de Nederlandse consument. Daar staat tegenover dat 36% juist (heel) veel vertrouwen heeft dat het met de voedselveiligheid bij de supermarktproducten wel goed zit.

Het meeste vertrouwen in de voedselveiligheid van producten heeft 25% bij de supermarkt, 22% bij de speciaalzaak en 21% bij de boer. Juist omdat eten, veiligheid en gezondheid momenteel belangrijke maatschappelijke thema's zijn, ligt hier een uitdaging voor de supermarkten, stelt ING. Dirk Mulder, ING Sectormanager Food & Retail: “Voor ondernemers is het van belang om scherp te hebben wie hun toekomstige klant is en waar die klant waarde aan hecht bij het doen van boodschappen. Voedsel is emotie en dat betekent dat een goede vertrouwensband met de klant een voorwaarde is voor retailers om succesvol te zijn”. Om het eenvoudig te zeggen: winkeliers die snappen hoe ze moeten inspelen op onze gevoelens over eten zijn spekkoper.

Fotocredits: Startpagina supermarkten