Supermarkten verzinnen allerlei creatieve manieren om de verkoop van melkpoeder voor baby’s in goede banen te leiden. Nederlands babymelkpoeder is onverminderd gewild in China. Om te voorkomen dat Nederlandse ouders voor lege schappen staan, is bij de meeste supermarkten en drogisten een beperking aan het aantal pakken gesteld dat een klant per dag mag kopen. Deze regels blijken niet toereikend, zodat diverse winkeliers inmiddels eigen maatregelen ingevoerd hebben.
Zo heeft een Rotterdams filiaal van Albert Heijn met een groep Chinese runners (Chinezen die alle winkels afgaan om zoveel mogelijk pakken te kopen, red.) een vaste tijd afgesproken waarop ze pakken melkpoeder mogen inslaan. In een filiaal van Jumbo werden pakken Nutrilon vanaf een rolcontainer uitgedeeld aan een rij wachtende mensen met Aziatisch uiterlijk.

Jumbo en Albert Heijn berispten de creatieve praktijken. Volgens Jumbo strookt de geobserveerde manier van verkopen niet met de regels van het hoofdkantoor. Albert Heijn onderneemt actie naar aanleiding van een melding over een filiaal in Nunspeet, waar bij de kassa karren vol Nutrilon werden verkocht. “Wij zijn een winkel voor klanten, niet voor opkopers,” aldus woordvoerder Els van Dijk.

Ondertussen doet Nutricia er alles aan om iedereen van voldoende melkpoeder te blijven voorzien. Zowel in Duitsland als in Nederland verhogen ze de productie om zowel voldoende beschikbaarheid te houden in de Nederlandse winkels als aan de grote vraag uit China te voldoen.
Bron: Trouw - Babymelkpoeder kopen? Vanavond terugkomen