De Franse Huffington Post maakte een 'hitparade' van de populairste Franse zakenlieden. Op de tweede plaats staat Michel-Edouard Leclerc, de topman van de Franse distributiegroep E.Leclerc. Leclerc zou zijn hoge notering te danken hebben aan het feit dat hij zich 'bezorgd [toont] om de koopkracht van de Fransen', schrijft RetailDetail.

Op de eerste plaats staat de 'Robin Hood van de telecomsector', Xavier Niel. Hij is als baas van Iliad, het moederconcern van gsm-operator Free er in geslaagd de Fransen zo'n 2 miljard euro te laten besparen op hun gsm-facturen.

Leclerc heeft zijn populariteit te danken aan het feit dat hij in de zomer van 2012 brandstof tegen kostprijs verkocht, en de BTW-verhogingen van 1 januari met vertraging gaat doorrekenen. Volgens hem heeft "de regering haar belofte gebroken om de btw te verlagen op voeding en courante producten voor basisbehoeften en daarmee een deel van de verhoging te compenseren", citeert RetailDetail.