Struik Foods, de Gelderse producent van soepen en sauzen, is hersteld van een ernstige financiële dip. Hoewel het bedrijf volgens CEO Hans Ernest ‘weer op de rit’ is, zingen in de markt nog altijd geruchten rond over de slechte financiële positie van Struik. Daar heeft het bedrijf last van, vertelt Ernest het FD. Ernest wil daarom, voor het eerst, uitweiden over de blikaffaire.

In 2009 ontstond onenigheid met Ardagh Metal Packaging Netherlands, een grote fabrikant van blikken en verpakkingen. Ardagh wilde een prijsverhoging doorvoeren omdat de wereldmarktprijzen in de loop van 2008 sterk gestegen waren. Hoewel Ardagh in 2007 een vijfjaarscontract met Struik had afgesloten, bestond er volgens de blikfabrikant wettelijk gezien een mogelijkheid om de prijsverhoging door te voeren.

Struik ging hier niet mee akkoord. Dat was het begin van langdurig juridisch getouwtrek, waar Struik tot 2 keer toe in het ongelijk werd gesteld. Uiteindelijk liep het totale door Struik aan Adagh te betalen bedrag op tot €25 miljoen.

In 2013 bereikte Struik zijn financiële dieptepunt. Toen leed de soepfabrikant een nettoverlies van €31 miljoen. Sindsdien gaat het steeds beter. 2015 werd afgesloten met een bedrijfsresultaat van €15 miljoen (ebitda). Het bedrijf heeft onder meer een nieuwe CEO en een raad van commissarissen aangesteld om het vertrouwen te herwinnen.

Volgen Ernest zijn de problemen achter de rug. Het management heeft vertrouwen in de toekomst. Struik werkt samen met nationale en internationale partners aan nieuwe producten. Het bedrijf verwacht binnenkort succes te boeken met veganistische soepen op de Duitse markt.
Bron: Het Financieele Dagblad - Hoe Struik Foods bijna struikelde over de ?blikaffaire?