Ook in 2021 zet de consumptiestijging van groenten en fruit door. De eerste zes maanden van dit jaar kochten Nederlandse consumenten 4% meer verse groenten en 3% meer vers fruit dan in 2020. Dat becijferde het GroentenFruit Huis op basis van data van onderzoeksbureau GfK.

De spontane aandacht voor gezonde voeding als huismiddel in de strijd tegen Covid-19 resulteerde in een stijgende vraag naar groenten en fruit. Gezond eten kwam hoger op het prioriteitenlijstje van de consument te staan. Dat leidde ertoe dat consumenten in 2020 9% meer groenten en fruit kochten dan in het jaar ervoor. Daar staat tegenover dat restaurants en cateraars door de coronamaatregelen fors minder groente en fruit konden afzetten.

De Top-10 van meest verkochte groentesoorten in de eerste helft van 2021 lijkt sterk op die van vorig jaar. Op 1 stond en staat de tomaat, met 10% verreweg de meest gekochte groente. De verkopen van tomaten stegen met 2% ten opzichte van vorig jaar. Op de tweede plaats staat de ui. De consumptie van uien steeg met 16%. Komkommers (+3%), wortel (+1%) en paprika (+3%) maken de top-5 compleet. Snelle groeiers in deze periode waren ook de verspakketten (+10%), slamixen (+16%), bloemkool (+13%), spitskool (+13%) en boerenkool (+10%).

Het meest verkochte fruit was het afgelopen half jaar de banaan (+1%), die de appel van de eerste plaats verdrong (-5% door de kleine appeloogst van 2020). Wel veel gekocht waren peren (+20%), blauwe bessen (+14%), kiwi's (+14%), druiven (+11%) en citroenen (+10%) in de eerste helft van het jaar.