De Amerikaanse soepen- en sauzenproducent Campbell Soup Company heeft een durfkapitaalfonds opgezet van $125 miljoen om te investeren in food start-ups. Bij de aankondiging van het nieuwe Acre Venture Partners-fonds zei CEO Denise Morrison ‘agressief te willen deelnemen aan de disruptie' van de voedselproductieketen.

“Wij geloven dat het definiëren van de toekomst van echt eten vraagt om nieuwe aanpakken, nieuwe business modellen, 'smart' ontwikkelingen van buiten de sector en een ecosysteem van innovatieve partners", zei Morrison. Voedingsmiddelenconcerns als Campbell’s staan volgens haar voor grote uitdagingen om hun groei in de toekomst te garanderen. Dit komt onder meer door de veranderende behoeften van consumenten, die 'vers' voedsel en meer transparantie willen. "We zien dat zelfs ons eigen personeel vraagtekens bij hun voedsel heeft", aldus Morrison. "Consumenten willen weten hoe voedingsmiddelen zijn geproduceerd, waarom bepaalde ingrediënten zijn gebruikt en of ze van een duurzame bron afkomstig zijn.”

Hoewel $125 miljoen klinkt als een enorm bedrag, is het goed te beseffen dat overnames van kleinere merken vaak met grote investeringen gepaard gaan. Investeren in (goedkope) start-ups kan een lonende strategie blijken. Volgens Morrison hebben sinds 2010 verschillende durfkapitalisten én andere grote voedingsproducenten al zo'n $6 miljard geïnvesteerd in zeker 400 food start-ups.
Bron: Duurzaam Bedrijfsleven - Campbell?s investeert $ 125 mln in voedselstart-ups