De omzet in snoeptomaatjes is bij de gezamenlijke Nederlandse supermarkten groter dan die van de gewone ronde tomaat en de trostomaat. Dat blijkt uit de ranglijst die marktonderzoeksbureau IRI samenstelde van 'omzetmakers' bij de supers (exclusief Aldi en Lidl).

Van alle tomaten die de supers in 2015 verkochten, maakte de snoeptomaat 30% van de omzet uit. De snoeptomaat wordt gevolgd door de gewone trostomaat (24%), de ronde tomaat (13%), de cherrytomaat (12%), de pruimtomaat (6%).
Onderaan de ranglijst, met percentages van 3, 2 en 1% volgen de cherry trostomaat, cocktail trostomaat, cherry pruim tomaat, bio/eko gewone trostomaat, vleestomaat, bio/eko cherrytomaat, honing tomaat, pruim trostomaat, mini trostomaat pruim en overig.

De afgelopen jaren neemt de populariteit van de diverse kleine tomaatjes, verpakt als snoep- of snackgroente, hand over hand toe. Vorig jaar adviseerde tuindersfinancier Rabobank de in zwaar weer verkerende sector tuinbouwsector zelfs met zoveel woorden "Ga snoeptomaatjes telen", omdat consumenten daar zo dol op zijn. Of 'peak snoeptomaatjes' inmiddels in zicht is en overproductie dreigt, wordt uit de IRI cijfers niet duidelijk.
Bron: Distrifood