Een zeer ruime meerderheid van 81% van de ruim 7 miljoen huishoudens in Nederland bezoekt meerdere supermarkten. Slechts 9% haalt alle boodschappen bij één supermarkt. Dat blijkt uit een enquête onder 250.00 Nederlanders van onderzoeksbureau en databasebeheerder Acxiom. Van de geënquêteerden zegt 34% naar vier of meer supermarkten te gaan, 27% naar drie en 30% naar twee supermarkten. De loyaalste klanten zijn te vinden onder de hoogopgeleide, alleenstaande ouderen met een bovenmodaal inkomen. De shophoppers zijn te vinden onder de huishoudens bestaande uit vijf tot zes personen met een benedenmodaal inkomen.
De trouwe klanten bezoeken veelal Albert Heijn en C1000 winkels. Dat komt mede omdat deze supers verreweg de meeste vestigingen hebben. Ook de bezoekers van buurtsupers als Meermarkt en Spar zijn trouw. Onder de huishoudens die vier of meer supers bezoeken zijn Albert Heijn en C1000 overigens ook in trek. Daarnaast bezoeken deze huishoudens veelal de Aldi en de zelfbedieningsgroothandels Makro en Sligro.
bron: Distrifood met dank aan foodholland
Omdat de voeding hier duurder is dan in Nederland, gaan steeds meer Vlamingen over de grens kopen. Rijden ze voor een pak euro's benzine op, omdat een brood 20 cent goedkoper is in Holland.
Overigens komt dit de supermarkten zeer goed uit. Ze hebben liever hoppende klanten, dan slaafstrouwe. Waarom? Het zijn meesters in orchestreren van impuls- en andere vaak overbodige aankopen. Dus wie zo een supermarkt binnenstapt en op prijzenjacht is, komtvaak met meer buiten dan de bedoeling was.