Om de inzakkende afzet van sinaasappelsap tegen te gaan, zetten sinaasappeltelers uit Florida een nieuw wapen in: Captain Citrus. De nieuwe mascotte van het Florida Department of Citrus is een 'gespierde jonge man in een strak geel-en-oranje pak, die zijn energie van de zon krijgt', meldt de Wall Street Journal. Captain Citrus speelt de hoofdrol in een serie strips die hopelijk gaan helpen en nieuwe generatie sinaasappelsapdrinkers te werven.

Dalende consumptie, sterke concurrentie
Terwijl sinaasappelsap sinds de tweede wereldoorlog de favoriete ontbijtdrank en gezonde keus van half Amerika was, loopt de consumptie al jaren terug. Voeg daarbij de tegenvallende oogst (dit jaar de laagste in 29 jaar) en de oprukkende sinaasappelziekte 'greening', en sinaasappeltelers hebben alle reden zich zorgen te maken.
Sinds steeds duidelijker wordt dat suikerhoudende dranken niet gezond zijn, en dat ook sappen boordevol suiker zitten, wordt er steeds minder sinaasappelsap gedronken. Daar komt nog bij dat er steeds meer alternatieven zijn, van kokoswater tot energiedrankjes. In 1998 bereikte de consumptie van sinaasappelsap zijn piek, toen dronken Amerikanen maar liefst 22 liter van het gele sap per hoofd van de bevolking. In 2012 was dat teruggelopen tot iets meer dan 12 liter.

Sinaasappelsapmakers, waaronder Coca-Cola (Minute Maid) en PepsiCo, hebben de afgelopen tijd te maken gekregen met oplopende prijzen voor hun grondstof. Ook consumenten merken dat de prijs oploopt: met 4,5% sinds vorig jaar, becijferde Nielsen.

Marketing offensief
Captain Citrus moet het kwakkelende sinaasappelsap te hulp schieten door duidelijk te maken dat het sap vanuit voedingswaarde-oogpunt goede eigenschappen bezit. Stripverhalen, televisie-reclames en tips hoe sinaasappelsap ook als een ingrediënt in de keuken te gebruiken moeten de consument weer geheel verfrist op het oranje spoor zetten.

Fotocredits: de oude en de nieuwe Captain Citrus, uitsnede, WSJ