Trendy wasmiddelen blijken een crime voor ouders van jonge kinderen. Dat schrijft USA Today. Kleurige, op snoepjes lijkende wasmiddelen laten gemiddeld één Amerikaans kind per dag in het ziekenhuis belanden. Dat blijkt uit een onderzoek dat verschenen is in Pediatrics.

Kleurrijke ’snoepjes’
Sinds 2012 brengen wasmiddelfabrikanten geportioneerde verpakkingen met een fel en vrolijk kleurtje in een doorzichtige verpakking. Jonge kinderen denken dat het snoepjes zijn of fruitsapverpakkingen en stoppen ze in hun mond.

Vooral kinderen jonger dan 2
Tussen 2012 en 2013 registreerden de onderzoekers 17.000 meldingen van vergiftiging met vloeibare wasmiddelen. Van de kinderen onder de 6 jaar moesten er in 2 jaar tijd 769 naar het ziekenhuis.

Vooral kinderen onder de 2 jaar werden slachtoffer: ‘’Op deze leeftijd verkennen jonge kinderen hun omgeving door dingen in hun mond te stoppen’,’ aldus de onderzoekers. Volgens hoofdonderzoeker Gary Smith veroorzaken de ‘nieuwe’ wasmiddelen meer ernstige problemen dan de conventionele wasmiddelen: ‘’Overgeven komt het meeste voor, maar in sommige gevallen komen ook ademhalingsproblemen, coma’s en hartaanvallen voor’’.

Onderzoekers raden conventioneel wasmiddel aan
Fabrikanten plaatsen inmiddels waarschuwingen op hun producten. Inmiddels zijn er ook ondoorzichtige verpakkingen op de markt om kinderen niet in de verleiding te brengen. Volgens Smith is dat niet voldoende: ‘’Geen van de merken in ons onderzoek is echt veilig voor jonge kinderen’’. De onderzoekers bepleiten andere verpakkingsregels en raden ouders aan onderwijl conventionele wasmiddelen te kopen. Wie denkt dat zulke ongelukken met vloeibare wasmiddelen alleen in de VS voorkomen, vergist zich. In Frankrijk waren er tussen 2005 en 2012 ruim 7.000 ongelukken. Ook in Nederland zijn dergelijke incidenten bekend.

Fotocredits: US CPSC