Naar aanleiding van een artikel in De Telegraaf, waarin Rosenmöller zegt het probleem niet te herkennen, schrijft Eetschrijver:
Waarom niet? Hij komt dat probleem zo zelden tegen. Daarentegen werkt hij wel ontzettend fijn samen met bedrijven als Friesland Campina, Unilever, Coca-Cola en McDonald's. De laatste twee zijn ook sponsor van JOGG. Dat vindt Rosenmöller naar eigen zeggen geen probleem. Dat zijn namelijk lokale afspraken.
Je krijgt onderhand sterk de indruk dat Paul Rosenmöller helemaal nergens problemen ziet. Hij vindt waarschijnlijk ook dat het allemaal prima gaat met de gezondheid van de Nederlandse jeugd. Dat hij op geen stukken na in de buurt lijkt te gaan komen van de doelstellingen van JOGG is vermoedelijk ook geen probleem. Het wachten is vermoedelijk op een persbericht waarin Rosenmöller verklaart dat "doelstellingen er zijn om bijgesteld te worden".
Intussen gaat Unilever op lagere scholen lesmateriaal aanleveren: kuipjes Blue Band en oefenboterhammen. Daarmee kunnen de kindertjes dan een heus smeerdiploma halen. Ongetwijfeld heeft Unilever daar allemaal een flinke smak geld voor uitgetrokken--weer eens een heel andere betekenis van het begrip smeergeld.
Eetschrijver krijgt bijval van culi's, activisten en voedingsdeskundigen. Natuurvoedingsdeskundige Liesbeth Oerlemans zegt op twitter:
Verplichte kost! RT @eetschrijver: @prosenmoller vindt dat het allemaal gesmeerd loopt. http://t.co/HRP9rhbpKG
— Liesbeth Oerlemans (@LOerlemans) June 30, 2014
Terwijl foodwatch Unilever's smeerdiploma uit de schoolklassen probeerde te bannen, vroeg Foodlog of lezers en commentatoren een verbod op sportsponsoring zouden zien zitten (en waarom natuurlijk). foodwatch twitte:
@foodlog_nl trekt de discussie breder: 'Hoe absurd is het dat junkfoodfabrikanten sportevenementen sponsoren?': http://t.co/1KtOZaYI06
— foodwatch NL (@foodwatch_nl) June 26, 2014
Vraag aan Foodlog: hoe fout zit het tussen JOGG en 'junk' en wat doen Rosenmöller en Unilever fout?
Andere vraag: hoe hadden ze het goed kunnen doen?
Fotocredits: Paul Rosenmöller, Wikipedia
Sarphati Institute: Triple Helix Research Centre for New Epidemics.
Verbinding van wetenschap, beleid en praktijk voor een gezonder Amsterdam: http://www.amsterdameconomicboard.com/data/sitemanagement/media/Plan op hoofdlijnen Sarphati Institute 20 januari 2014.pdf
Het Sarphati Institute, zal in samenwerking met 'JoGG-partijen/partners' de komende jaren het succes van JoGG bewijzen.
Amsterdam Aanpak Gezond Gewicht = *JoGG Amsterdam, zal de basis bieden voor onderzoek vanuit Het Sarphati Institute.
Het Sarphati Institute wordt o.a gefinancierd door Nestlé, DANONE.
JoGG & EPODE ( dé basis Amsterdam Aanpak Gezond Gewicht ) worden o.a gefinancierd door Nestlé, Coca-Cola, FERRORO.
Bestuurders van het Het Sarphati Institute zijn wederom JoGG / Epode partners. ( b.v.b GGD / VU Amsterdam )
Aandachtspunt: 'Amsterdam Aanpak Gezond Gewicht' - *JoGG richt zich per definitie enkel op bewustwording van een gezond(ere) leefstyle, het bevorderen van 'sport' en het bevorderen van de nut van 'water' drinken.
'Amsterdam Aanpak Gezond Gewicht' - *JoGG richt zich per definitie niet op een structureel beleid rond bijvoorbeeld Eten op drinken (op scholen).
Hamvraag: Hoeveel budget gaat weer eens naar onderzoek, hoeveel budget en aandacht gaat de komende jaren naar een structureel beleid rond Eten op scholen - direct naar DE SCHOLEN ?
We hoeven ons zeker geen zorgen te maken over de invulling van het toekomstige beleid rond Eten & drinken (op en rond scholen) in Amsterdam en Nederland?
Sarphati Institute - GGD Amsterdam: http://www.ggd.amsterdam.nl/menu-ii/beleid-onderzoek-0/sarphati-institute/