Ik ben maandelijks honderden euro's kwijt aan champagne, wodka en kaviaar. Reden: ik identificeer me al sinds ik kan lopen met James Bond. Iedereen zal dit herkennen: een rolmodel is in staat je levensstijl diepgaand te beïnvloeden. Het schijnt dat Amerikaanse rappers om die reden betaald worden om bepaalde merken in hun lyrics op te nemen. Nu de hamvraag: kun je rolmodellen ook inzetten om gezonde eetgewoontes te verspreiden? In 1968 schreef George Harrison, toenmalig rolmodel, het nummer "Savoy Truffle" (zie bovenstaande clip), waarin hij de mensheid waarschuwt voor het eten van bonbons. Het begint met een lekkermakende opsomming van smaakjes (creme tangerine, montelimart, ginger sling, pineapple heart, coffee dessert, savoy truffle).

Creme tangerine and Montélimar
A ginger sling with a pineapple heart
A coffee dessert--yes you know it's Good News


maarrrr Good News is het merk, niet de boodschap:

But you'll have to have them all pulled out
After the Savoy truffle.


verder gaat de preek:

You know that what you eat you are,
But what is sweet now, turns so sour


en:

You might not feel it now
But when the pain cuts through
You're gonna know and how


Aanleiding voor dit lied was de bonbonverslaving van vriend Eric Clapton, wiens gebit daardoor inmiddels vol vullingen zat. De in het lied genoemde smaken zijn ontleend aan een doos Good News- chocolade die Clapton van de koffietafel van Harrrison griste, zo luidt het verhaal. De rest is geschiedenis: "Savoy Truffle" heeft de babyboomgeneratie aan een duurzaam gebit geholpen. Nu is het tijd voor het grote anti-dikbuiklied.