Technomic combineerde de inzichten uit restaurantbezoeken, interviews met marktspelers, koks en consumenten en onderzoeksgegevens uit hun specifieke databases om tot de trends voor 2013 te komen. Sommige van de gesignaleerde trends zijn in de Verenigde Staten al bijna 'gewoon' geworden. Andere zijn nieuwe, spannende, vooral stadse ontwikkelingen die wellicht in steden zullen blijven steken. Technomic ziet de volgende 10 trends:

1. Groenten in de hoofdrol - dat past precies in het straatje van het groeiend aantal flexitariërs en de liefhebbers van vers, gezond en lokaal voedsel.

2. Ook granen krijgen meer aandacht als potentiële eiwitleverancier, en dan met name de 'ethnische' gerechten zoals polenta, couscous en bulgur. Glutenvrije granen (zoals quinoa, gierst, wilde rijst, boekweit) gaan een grotere rol spelen.

3. Kip wordt trendy - in de vorm van nieuwe fastfood-concepten met een Zuid-Amerikaanse of Afrikaanse twist (peri-peri kip).

4. Snacken in plaats van eten: altijd en overal een snackje kunnen scoren, op maat van je trek en portemonnee. In restaurants vertaalt zich dit in tapas, mezze en pintxos, bij de fastfoodketens in 'mini's' en 'bites'.

5. Meer is meer: hoe groter, des te meer waar voor je geld: extra grote menus, of 'een voor hier en een voor thuis'.

6. Retro: traditionele 'diner and deli' gerechten, sandwiches met veel vlees, soepen, pickles met een fraai prijskaartje veroveren een plekje op de markt.

7. Noodles: er komen niet alleen steeds meer 'noodleshops', waar je smakelijke, voedzame en licht exotische noedels kunt eten, ook in restaurants verschijnen steeds meer noedel-gerechten op de kaart.

8. Zuid-Amerika: de VS ontdekken de smakelijke gerechten van het continent voorbij Mexico: gegrilld vlees, chimichurri, ceviche, caipirinha. Zo ontdekten ze eerder dat er meer uit Azië komt dan Chinees eten: Thais en Vietnamees hebben inmiddels ook een plekje verworven.

9. 'Fast-casual' slaat z'n vleugels uit. In deze snelgroeiende sector vindt je 'bakery cafés', maar ook Mexicaanse concepten, 'stel-je-eigen-betere-burger-samen' en gourmet-steen of houtovenpizzeria's. Ook andere ethnische keukens vinden hier een plekje, van Zuid-Aziatische soepen tot eten uit het Midden-oosten.

10. Bijzondere dranken maken hun entree in de restaurants: van exotische verse sappen en huisgemaakte frisdranken tot lokale brouwsels en gedestilleerd.

Zien we voor Nederland en Europa dezelfde trends?

Fotocredits: Akoaraisin, plastic food display in Japan