De Belgische supermarktketen Delhaize heeft over 2014 een nettowinst geboekt van 89 miljoen euro. Daarmee daalde de winst ten opzichte van 2013 met de helft. De winstdaling is direct terug te voeren op de kosten van de kostenbeperkende reorganisatie van Delhaize en de wrijvingen met personeel en bonden waarmee die gepaard ging.

Op het vasteland van Europa is Delhaize de eerste traditionele super die zich op een pijnlijke manier moet aanpassen aan de nieuwe marktrealiteit waarin discounters een belangrijk deel van de markt overnemen en nieuwe vormen van retail en directe verkoop opkomen.

Stakingsacties drukken zwaar op jaarwinst
De jaaromzet van het concern steeg wereldwijd in 2014 met 3,7% tot 21,4 miljard euro. In België daalde de omzet juist met 3% tot 4,9 miljard euro. Met name in het vierde kwartaal had Delhaize België veel te lijden van de herhaalde stakingsacties.

Delhaize moest in België ook marktaandeel inleveren. Dat daalde met 77 basispunten tot 24,7%. 'Het is daarmee de vraag geworden of Delhaize nog steeds de tweede grootste supermarktketen van ons land is, en of het in die hoedanigheid inmiddels niet is ingehaald door concurrent Carrefour', schrijft RetailDetail.

Implementatie 'Transformatieplan'
In 2015 zal Delhaize in België het 'transformatieplan' gaan implementeren. Het bedrijf nam daarvoor in het vierde kwartaal een voorziening van 137 miljoen euro die voor een nettoverlies van 55 miljoen euro in dat kwartaal zorgde. "In België hebben wij, na enkele moeilijke maanden, een akkoord bereikt met onze sociale partners en zijn wij gestart met het invoeren van de verschillende stappen van het Transformatieplan [maar] wij hebben het vertrouwen dat de uitvoering van het Transformatieplan, in combinatie met investeringen in ons commercieel aanbod en ons winkelnetwerk, ons zal toelaten opnieuw een leidende marktpositie in te nemen", zegt Delhaize topman Frans Muller bij de presentatie van de jaarcijfers.

'Vernieuwingsslag in winkels en marketing versnelt'
Muller wist ook te melden dat Delhaize, naast de Transformatie, waarbij winkels gesloten worden en personeel moet afvloeien, een toekomstgerichte inhaalslag gaat uitvoeren in de Belgische vestigingen. Het nieuwe winkelconcept dat in vier testwinkels is uitgeprobeerd, gaat versneld uitgerold worden. 'Dit jaar alleen al zullen nog 16 winkels gemoderniseerd worden en in de komende twee jaar gaat het vernieuwingstempo de hoogte in', meldt RetailDetail. Ook gaat Delhaize België zijn 'marketingbudget optrekken'.

Fotocredits: Frans Muller, Delhaize, RetailDetail