Kinderen die veel televisie en reclame kijken, lopen meer kans op overgewicht en obesitas. Dat is een van de uitkomsten uit de langjarige pan-Europese cohortstudie van kinderen uit verschillende Europese leefomgevingen (IDEFICS). Dit onderzoek richtte zich op 10.000 kinderen in 8 landen. Veelkijkers eten en drinken meer suiker- en vetrijke levensmiddelen - ook als ze die eerst niet lekker vinden. Vooral jonge kinderen kunnen reclame niet van andere programma's onderscheiden en zijn daardoor kwetsbaar. België kent het laagste percentage 2-10-jarigen met overgewicht (9,5%), Italië het hoogste (42%). Duitsland bevindt zich in de middenmoot (16,5%). Nederland doet niet mee aan IDEFICS.
Bron: Spiegel - Übergewicht bei Kindern: Kenn ich aus'm Fernsehen! Will ich haben! - SPIEGEL ONLINE - Gesundheit
- In Zweden zijn op publieke en privé zenders reclames in of rond programma's voor kijkers jonger dan 12 jaar, niet toegestaan.
- In Spanje en Groot-Brittannië, is het verboden in de jeugdprogramma's van de publieke omroepen.
- In Frankrijk is eind oktober 2016 door de Senaat het voorstel aangenomen, dat vanaf 1 januari 2018 commerciële reclames verbiedt, tijdens de tv-programma's voor kinderen onder de twaalf jaar. Zowel tijdens als 15 minuten ervoor en erna.
Bron: Le Figaro
De tweede link, naar IDEFICS Study, geeft een foutmelding 404.