De rechtszaak is aangespannen als een zogeheten 'Class Action'-zaak, waarmee Pincus iedereen wil vertegenwoordigen die de afgelopen 10 jaar een koude drank heeft gekocht bij Starbucks.
"Onze klanten begrijpen en verwachten dat ijs een essentieel onderdeel is van een 'iced beverage', zegt Starbucks woordvoerder Jaime Riley tegen NBC News in een reactie op de rechtszaak. "Als een klant niet tevreden is met zijn drankje, zullen we graag een nieuwe voor hem maken.”
In maart werd Starbucks ook al voor het gerecht gedaagd, omdat de koffieketen systematisch te weinig melk in zijn lattes zou gebruiken.
De Californische rechtbank verklaarde de class action suit niet ontvankelijk. Volgens de rechter weet een klant die bij Starbucks binnenstapt en een ijsdrank bestelt hoe groot de beker is waarin het drankje geserveerd wordt en dat een deel van de drank uit ijs bestaat. "No reasonable consumer could be confused by this", aldus de rechter.
De rechter wees ook op een eenvoudige oplossing: "Maar zoals kinderen al leren, kunnen consumenten de hoeveelheid van de drank die ze bestellen, vergroten door deze 'zonder ijs' te bestellen." Bovendien laat Starbucks gewoon zien dat er ijs in zijn drankjes zit - ze worden immers in doorzichtige bekers geserveerd.