PostNL zet in op het thuis bezorgen van voedsel en 'same day delivery'. Daarmee hoopt het postbedrijf de sterk teruglopende brievenpostmarkt te compenseren.

Om voedsel te kunnen bezorgen zonder de hele distributieketen aan te passen aan gekoeld vervoer, ontwikkelde PostNL een speciale foodbox. "Deze foodbox hebben we samen met de Universiteit van Wageningen ontwikkeld", zegt topvrouw Herna Verhagen van PostNL. "Voedsel blijft gedurende 12 tot 19 uur gekoeld. Dat betekent dat je voedsel in een normaal distributieproces kan verwerken. Zo kunnen we ook vers voedsel gaan verkopen van winkeliers die nu alleen nog offline verkopen. Dat kunnen supermarkten zijn, maar ook producenten of specialistische boeren."

Sinds vorige week bezorgt PostNL in Amsterdam de onlinebestellingen van supermarkt Hoogvliet. Ook bestelt PostNL al een groente- en fruitbox van The Greenery en avondmaaltijden van 'een aantal wat chiquere restaurants', aldus de NOS.

De volgende stap die het postbedrijf zet om zijn positie in de pakketbezorgingsmarkt te versterken, is het aanbieden van 'same day delivery', bezorging op dezelfde dag. Vanaf half november gaat PostNL vijf dagen per week 's avonds bezorgen, mede om bezorging op de dag van bestelling mogelijk te maken. Voor levering op de dag van bestelling zal de klant een paar euro per bestelling meer op tafel moeten leggen.
Bron: NOS - Voedsel en snelle bezorging moeten PostNL redden