Britten kiezen steeds vaker voor alternatieven voor de gewone chips, zoals popcorn of tortillachips. Hierdoor nemen de productintroducties en verkopen van nieuwe soorten chips af. Dat blijkt uit onderzoek door Mintel.

Vijf jaar geleden was 1 op de 5 nieuwe snacks in Groot-Brittannië een variant op de gewone aardappelchips, vorig jaar was dat nog maar 1 op de 8. Popcorn-snacks zijn juist in opkomst; in 2010 had maar 3% van de nieuwe snacks iets te maken met popcorn, tegenover 7% in 2015. De verkoop van popcorn is in de afgelopen vijf jaar toegenomen met 169%, naar een omzet van £129 miljoen (€168 miljoen). De verkoop van chips nam gemiddeld over vijf jaar toe met 8%, waarbij in de laatste twee jaar een daling in de verkoopcijfers is te zien. Bij overige snacks, waaronder popped chips, is een stijging te zien van 25%. De verkoop van chips is nu jaarlijks goed voor een omzet van £1,34 miljard (€1,75 miljard) en die van overige snacks £1,39 miljard (€1,8 miljard).

Volgens onderzoeksbureau Mintel houden de Britten nog steeds van chips of vergelijkbare snacks. Ruim 92% van de Britten gaf in het onderzoek aan in de drie maanden ervoor een dergelijke snack gegeten te hebben, waarvan 78% de keus maakte voor gewone chips, 48% voor een ander type snack en 45% voor tortilla chips. Verder zegt ruim 1 op de 3 Britten dat hun lunch pas 'af' is met een zakje chips erbij. De omzetdaling in gewone chips wordt deels veroorzaakt door de lage prijzen in de supermarkt en deels doordat consumenten de voorkeur geven aan gezondere varianten. Een groot deel van de respondenten gaf aan dat ze graag chips willen eten waarbij gezondere olie is gebruikt (68%) of groente-chips te willen proberen (45%).
Bron: Mintel - Sales of crisps lose their crunch: Potato-based snacks overtook sales of crisps in 2015 | Mintel.com