In de afgelopen 10 jaar werden bedrijfskantines bijna anderhalf keer zo duur. De prijsstijging is hiermee 3 keer zo hoog als de inflatie. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag, meldt Distrifood. De prijsstijging is toe te schrijven aan het afbouwen van subsidies voor de lunch van werknemers, de flexibilisering van de arbeidsmarkt, de toename van thuiswerken en bezuinigingen bij grote organisaties.

Slechts één op de tien werkenden koopt op dit moment zijn of haar lunch in een bedrijfsrestaurant of kantine. Gemiddeld spenderen werknemers zo'n €2,70 euro per dag aan hun lunch. Bammetjes van huis meenemen is verreweg het populairst. Dat is voor bijna 8 op de 10 werkenden dagelijkse routine. Jonge werknemers kopen vaker hun lunch in de supermarkt dan oudere werknemers; 11% van de twintigers haalt iets te eten, tegen 4% van de vijftigers. Wel eet een kwart van de werknemers de lunch in een bedrijfsrestaurant of aan een gezamenlijke lunchtafel. Ook dit is vooral bij jonge werknemers gebruikelijk, vijftigers eten hun lunch relatief vaker achter hun bureau op.

Bijna de helft van de werkenden (46%) geeft aan vaker gebruik te zullen maken van hun bedrijfsrestaurant wanneer het goedkoper zou zijn. Vooral voor twintigers blijkt de prijs cruciaal. Een gezonder aanbod zou 15% van de werknemers naar de kantine kunnen lokken. Hoewel twee derde van de werknemers het belangrijk vindt dat etenswaren in de bedrijfskantine duurzaam geproduceerd zijn, blijkt de helft van de werknemers niet bereid om daar extra voor te betalen. Dat blijkt uit onderzoek van cateraar Eurest, bericht Foodholland.
Bron: Distrifood - Jongeren kopen vaker lunch in supermarkt - Distrifood