Internet- en bezorgsuper Picnic laat zijn businessmodel fileren in The Finance Challenge 2016 van het FD en Yacht. The Challenge daagt de 'finance professionals van de toekomst' uit het businessmodel van Picnic te 'kraken' als voorbeeld van een strategisch finance vraagstuk uit de praktijk.

Picnic heeft geen winkels en geen voorraad. Alle onnodige schakels zijn uit het proces gehaald. Klanten bestellen via een app en krijgen hun boodschappen gratis thuisbezorgd op een vast afgesproken tijd. Op dit moment bedient Picnic Amersfoort en Leusden. Volgens de oprichters biedt het businessmodel nieuwe strategische financiële kansen en uitdagingen. In The Challenge laten ze dat nader toetsen. De vraag aan de deelnemers luidt: "Welke ideeën heb jij over het optimale verdienmodel voor Picnic die financiële voordelen opleveren voor Picnic, leveranciers en consumenten en waarmee Picnic op de lange termijn flexibel kan reageren op (externe) marktontwikkelingen?"

Tijdens een live event op 17 maart moet het antwoord, in samenspel tussen professionals, experts en de bezoekers, op tafel komen. De professional met de beste ideeën wint €5000,- opleidingskosten. Inschrijven als professional kan nog tot 5 februari, aanmelden als bezoeker kan ook later.
Bron: Het Financieele Dagblad - Ben jij de beste finance professional? | Het Financieele Dagblad