Met ingang van vandaag rijden vier auto’s van Picnic rond in Leidsche Rijn, de grote nieuwbouwwijk aan de westkant van Utrecht. De autootjes zullen later ook het centrum van de stad gan beleveren. Over ongeveer 2 maanden wil Picnic de hele stad kunnen bedienen.

Picnic zal opereren vanuit een zogeheten hub (knooppunt) in The Wall, het lange slurfachtige winkelcentrum langs de A2. Het bedrijf houdt geen grote voorraden aan, maar bestelt exact bij leveranciers wat de klant nodig heeft. Het bestelt boodschappen thuis op vaste momenten per gehele straat. Dat onderscheidt de Picnic van gewone bezorgdiensten die voor iedere bestelling een aparte rit moeten plannen.

'Volwaardig alternatief voor super'
Naar verluid wil Picnic dit jaar ook nog starten Apeldoorn en Almere. Het bedrijf ging in september vorig jaar van start in Amersfoort en heeft daar inmiddels een stuk van de markt veroverd, schrijft Distrifood. "Klanten zien Picnic als een volwaardig alternatief voor de supermarkt. Dat is superbelangrijk", aldus Michiel Muller, een van de oprichters van het bedrijf.

Disruptief
Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys, voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000 Bas Verheijen en Michiel Muller, de ondernemer die voortdurend disruptieve business modellen bedenkt voor ingeslapen markten. Voorbeelden zijn Tango en Routemobile.

Fotocredits: Picnic