De supermarkt op de campus van de universiteit van Warwick verkoopt 15% meer groente en fruit sinds deze dichter bij de ingang liggen.

Dat ontdekten onderzoekers van de Warwick Medical School, aldus Science Daily. Onderzoekers keken naar de kassagegevens van januari 2012 tot juli 2017 om de verkoop voor, tijdens en na de verandering in kaart te brengen. Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift BMC Public Health.

De beslissing om de groente en het fruit een ander plekje te geven was aanvankelijk niet bedoeld om een gezonder dieet aan te moedigen. De Britse universiteit kwam met het idee om te onderzoeken of de verandering van de winkelinrichting effect heeft op de groente- en fruitverkoop. Volgens de onderzoekers bleek de verandering een goede ‘nudge-interventie’ om jongvolwassenen meer groente en fruit te laten kopen.
Bron: ScienceDaily - Moving location of fruit and vegetables can lead to 15 percent sales increase: Research suggests a simple 'nudge' can lead to healthier diets for young adults