Terwijl Coca-Cola tegenvallende kwartaalcijfers moest rapporteren omdat mensen minder frisdrank blijken te drinken, komt PepsiCo met meevallende kwartaalcijfers. Dat meldt Reuters.

Minder fris, meer sportdrank en sap
Hoewel, bij nader inzien blijkt de meevaller vooral op het conto van de snack-poot van het concern te schrijven, die groeide met 2,5% (in Noord-Amerika). De dranken-poot liet weliswaar ook 2% autonome groei zien, maar die bleek te danken te zijn aan dranken als Gatorade en Tropicana. Op hun gezondheid gefocuste klanten verkiezen die sappen en sportdranken boven de 'echte' frisdranken, waarvan de omzet dan ook met 2% daalde.

Tegen opsplitsing
PepsiCo is tevreden met de kwartaalcijfers, omdat die een extra verdedigingslinie opwerpen tegen de activistische aandeelhouder Trian Fund Management die streeft naar een splitsing van het bedrijf. Daarbij zou de succesvollere snack-poot losgemaakt moeten worden van de achterblijvende dranken-poot.