De tien grote supermarktketens doen te weinig om hun klanten te helpen bij een gezond eetpatroon. De etikettering van de huismerken kan beter, net als de productsamenstelling. Bovendien zijn het vooral de ongezonde producten die in de aanbieding zijn. Wie bij de kassa moet wachten staat vaak oog in oog met allerlei vette en zoete lekkernijen zoals koek, snoep en chips. Dat stelt de Consumentenbond.
DekaMarkt, Coop en de winkelformules van Dirk van den Broek en Plus scoren het slechtst, zo blijkt uit het 'Super Gezond onderzoek' van de Consumentenbond. Klanten van Albert Heijn zijn nog het best af, al is ook daar nog voldoende ruimte voor verbetering.
Het eerste exemplaar van het onderzoeksrapport is op 20 februari aangeboden aan het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de supermarkten. De Consumentenbond roept de supermarkten op de gezonde keuze makkelijker te maken. Ook moet er een jaarlijks – onafhankelijk – onderzoek komen naar de vorderingen.
bron: Consumentenbond
@jurgen,
Ik zeg alleen dat de consument geen pure slaaf van de industrie is, niet dat hij niets zombie-achtigs of slaafachtig heeft. De Snicker-graaier is slaaf van zijn impulsen. Het is geen 100% bewuste keuze.
Als mensen 100% bewust boodschappen zouden doen, zou er ook geen oproep tot dombolabels zijn.
Een supermarkt die gezondheid promoot, is raar bezig als hij per saldo meer ongezonde mensen kweekt door ongezonde snacks bij de kassa te leggen. Gelukkig is in de AH een McDonald's gevestigd, daar kun je ook bewust kiezen.
Het zou een goed idee zijn als de supermarkten bijeen zouden komen om hier samen mee te stoppen.