Consumenten hebben weinig begrip voor in plastic verpakte biologische groenten en fruit. Dat past niet bij het beeld dat we hebben van biologisch en klopt niet met het milieuvriendelijke imago.
Niet verwonderlijk dus dat onverpakt biologisch beter verkoopt. Dat is de uitkomst van een onderzoek door de brancheorganisatie Comité Biohandel van GroentenFruit Huis en Wageningen UR.

Onderzoek: 20% meer koopt biologisch indien onverpakt
De eerste stap van het onderzoek vond plaats in een virtuele supermarkt, binnen de muren van een echte Hoogvliet supermarkt. Consumenten gingen digitaal winkelen met een boodschappenlijstje. In de virtuele winkel waren zowel verpakte als onverpakte groenten en fruit 'te koop'.

Het aantal consumenten dat biologische producten kocht, steeg met 20% als die onverpakt werden aangeboden. Daarna vond een proef in de praktijk plaats, in alle Hoogvliet-winkels. Ook 'in het echt' bleek de verkoop van biologische groenten en fruit significant te stijgen als de super deze onverpakt aanbood.

Wel of niet verpakken?
Ed van Venrooij van Hoogvliet supermarkten is niet verbaasd over de uitkomst: "De resultaten zijn voor ons zeer herkenbaar, wij hebben al meerdere biologische groente en fruit gewijzigd naar onverpakt en zullen daar in de toekomst ook mee doorgaan.” Albert Heijn luisterde eveneens naar zijn klanten en haalde recent een aantal groenten uit de verpakking, overigens ook niet-biologische.

’België wil herkomst verwerkte groenten en fruit op verpakking’
In België wil de consumentenorganisatie Test-Aankoop juist wel een verpakking om groenten en fruit. Daarop kan dan het herkomstland vermeld worden. Test-Aankoop pleit in De Standaard voor een 'wettelijke verplichting om op verpakkingen van verwerkte groenten en fruit het herkomstland te vermelden'. Volgens Europese verordeningen hoeft dat nu alleen nog maar op onverwerkte producten.

Test-Aankoop stelt dat het weinig zinvol is een herkomstvermelding te verplichten op verse producten, om vervolgens producenten 'dichterlijke vrijheid te gunnen zodra het over verwerkte groenten en fruit en over kruidenmengelingen gaat’. Dat leidt tot vage aanduidingen als ‘EU’ of ‘niet-EU’ of zelfs 'omfloerste bewoordingen of nietszeggend gebazel' zoals ‘product bloeit in het bijzonder in mediterrane landen’. Ook biedt volgens Test-Aankoop ‘geproduceerd in’ of ‘gefabriceerd in’ geen garantie dat het product daar vandaan komt. Het geeft alleen aan waar het product van de band rolde.

Bij de Nederlandse proef met onverpakte biologische producten, loste een sticker dat probleem op.

biologische avocado onverpakt


Fotocredits: ‘stoneledge farms CSA Week ten CLS_5939’, Charles Smith