Slechts 1,1% van de boodschappen in Nederland wordt online gedaan. Dat mag met recht een nichemarkt heten, schrijft het FD.

Ondanks optimistische voorspellingen over de groeipotentie van online shoppen voor de dagelijkse boodschappen, zal dat vooralsnog ook nog zo blijven, verwacht EFMI.

2025: 4,0 - 7,5%
EFMI Business School, het kennisinstituut van de voedingssector, beschrijft in het gisteren verschenen rapport Online Food Retail in Nederland; een analyse van de groeipotentie richting 2020-2025 de actuele ontwikkelingen van online boodschappen doen.

Op grond van een extrapolatie van de ontwikkelingen in Groot-Brittannië en 3 verschillende groeiscenario's schat EFMI dat het aandeel van online boodschappen in 2020 tussen 2,5-3,5% zal liggen en in 2025 tussen 4,0-7,5%. Bij een dergelijk marktaandeel blijft het de vraag of voor online de dagelijkse boodschappen doen een rendabel verdienmodel haalbaar is. Waarschijnlijk is dat in Nederland alleen voor AH en Jumbo weggelegd.

Veel prognoses komen uit de onderbuik of zijn gebaseerd op de internetverkopen in de non-foodmarkt
Lager
De schattingen vallen aanmerkelijk lager uit dan de voorspellingen door onderzoeksbureaus als GfK en Deloitte en ING. Die komen uit op schattingen dat over 10 jaar 10% tot 15% van de dagelijkse boodschappen via internet gedaan zullen worden. Onderzoeksdirecteur Marcel van Aalst van EFMI: "Veel prognoses komen uit de onderbuik of zijn gebaseerd op de internetverkopen in de non-foodmarkt. Dan dreigt het enthousiasme te groot te worden."

Ruimer aanbod bezorgdiensten, snellere bezorging, nieuwe aanbieders, technologie
Nederland loopt op het gebied van online boodschappen doen circa 10 jaar achter op Groot-Brittannië. Dat is de koploper in Europa met een online omzetaandeel van 5%. Ontwikkelingen die ertoe bij kunnen dragen dat het online boodschappen doen sneller groeit, zijn bijvoorbeeld een ruimere keuze in bezorgdiensten - als die binnen een uur gratis bezorgen - en nieuwe aanbieders zoals Picnic of AmazonFresh. Ook technologische innovaties om het bestellen te vergemakkelijken, zoals Amazons Dash-button kunnen voor versnelling zorgen.

De groei kan echter ook nogal tegenvallen, stelt EFMI. Online boodschappen zijn immers niet goedkoper en de klant ondervindt ook niet meer keuze of gemak dan wanneer zij zelf in de fysieke winkel de boodschappen doet. Nederlandse consumenten maken nog altijd weinig gebruik van de mogelijkheden om hun boodschappen thuis te laten bezorgen, hoewel dat wel bij 95% van de huishoudens mogelijk is. Ook bij de 600 afhaalpunten blijft het vooralsnog rustig. De online-boodschappenmarkt was naar schatting in 2014 €300 miljoen groot en zal in 2015 naar schatting met 25% groeien naar €375 miljoen.

Fotocredits: Franklin Heijnen