In 2014 exporteerde Nederland voor € 80,7 miljard aan agrarische producten (inclusief doorvoer). Dat betekent een lichte stijging ten opzichte van 2013.

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken maakte het cijfer bekend tijdens de internationale landbouwbeurs Grüne Woche in Berlijn. Het gaat nog om een raming.

Ruslandboycots en vogelgriep
De stijging valt op. Het jaar 2014 wordt immers gekenmerkt werd door de Russische boycot op varkensvlees (vanaf januari) en andere landbouwproducten (vanaf augustus), en door de uitbraken van H5N8 vogelgriep.
"De Russische boycot heeft ongeveer €200 miljoen gekost. Dat is op zich een behoorlijk bedrag, maar in vergelijking met de miljardenexport die Nederland heeft, is het totale effect beperkt", aldus Dijksma in Boerderij. De exportconsequenties van de vogelgriep zijn nog niet bekend.

Nederland exporteert vooral naar landen binnen de Europese Unie. Daar gaat 77% van de agrarische export naar toe. Duitsland staat met stip bovenaan als handelspartner en neemt in zijn eentje bijna 26% van de export voor zijn rekening. De Duitsers importeren vooral vlees, zuivelproducten, eieren, sierteeltproducten en groenen en fruit, in 2014 voor een waarde van € 20,7 miljard, iets minder dan in 2013.

Zuivelproducten lieten een stijging van 9% aan exportwaarde zien, eieren en ei-producten een daling. Ook groenten en fruit, de sector die het hardst getroffen werd door de Russische boycot, laten een daling in exportwaarde zien (naar schatting 4%). De exportwaarde van vlees steeg met 2%, doordat er meer varkens- en pluimveevlees geëxporteerd werd. Aan rundvlees werd er juist minder uitgevoerd.

'Van de Wasserbombe naar de Tasty Tom'
Dijksma gaf de agrarische sector een pluim voor de getoonde veerkracht: "Het is knap hoe Nederlandse boeren en agrarisch ondernemers zich staande hebben weten te houden. Dat blijkt ook wel uit de cijfers. Nederland is en blijft een wereldspeler op landbouwgebied en is na de VS nog steeds de grootste exporteur van agrarische producten in de wereld." Voor het komende jaar toont Dijksma zich optimistisch dat de export weer gaat groeien. De Ruslandboycot heeft Nederlandse bedrijven gewezen op de noodzaak nieuwe exportmarkten te zoeken. Dat hoeft niet altijd ver weg te zijn, ook binnen Europa zijn nog markten te winnen, zoals Zuid-Duitsland. In de woorden van Dijksma: "Daar ligt nog een grote markt voor ons. We moeten vertrouwen winnen voor het Nederlandse product. Daar wordt hard aan gewerkt. We moeten immers van de wasserbombe naar de Tasty Tom."

Rusland kostbare strop voor het Deense Arla
Gelijktijdig maakte het Deense zuivelbedrijf Arla bekend dat de Russische importstop komend jaar voor een forse strop zorgt. Het bedrijf had ambitieuze groeiplannen voor Rusland en verwachtte daar voor 2015 een omzet van zo'n €200 miljoen, om in 2017 zelfs uit te komen op een omzet van € 350 miljoen. Onder de huidige omstandigheden, en als de importstop het hele komende jaar aanhoudt, verwacht Arla niet meer dan € 50 à € 60 miljoen, zegt topman Peder Tuborgh in het Deense dagblad Berlingske.

Aan die omzet verdient Arla niets. De lokale productie in Rusland moet de komende tijd vooral gezien worden als een manier om Arla bij de Russische consumenten op het netvlies te houden. Uitbreiding van de productie zit er niet in 'op grond van een gebrek aan melk', schrijft Boerderij.

Fotocredits: 'Internationale Grüne Woche 2015, Fahnen vor Messehaupteingang', Grüne Woche