Voor winkeliers zijn de vooruitzichten voor 2014 nog niet veelbelovend. In het vandaag verschenen sectorrapport van het Economisch Bureau van ING wordt voor de food en retailsector in 2014 opnieuw een omzetkrimp verwacht, zij het dat die met 0,2% beperkter zal blijven dan de afgelopen jaren.

Consumenten houden de hand nog op de knip en dat zullen vooral winkels in kleding- en schoenen, elektronica en wooninrichting merken. Ook in supermarkten zijn de consumenten nog zuinig: de daar voorziene omzettoename van 2% is niet toe te schrijven aan meer volume, maar aan prijsstijgingen.

Het ING-vooruitzicht in een notendop: "Langzaam maar zeker stabiliseert deze situatie zich maar consumenten zullen, met de ervaringen van de laatste jaren, kritisch blijven op hun bestedingen. Zij blijven echter wel, zelfs in toenemende mate, oog houden voor kwaliteit. Maar er is meer aan de hand. De consument schaft zijn aankopen steeds meer via internet aan. En dat terwijl er de laatste jaren steeds meer vierkante meters winkelvloeroppervlak zijn bijgekomen. Dit zet druk op de vloerproductiviteit. Daardoor is een situatie ontstaan die vraagt om rigoureuze veranderingen in het business model van een retailer. Daarbij staan een heldere en consistente keuze van de doelgroep, focus, samenwerking met leveranciers en andere retailers en sturen op cijfers centraal."