Op 1 april opent krijgt Amsterdam een MelkSalon. Op 30 april sluiten de deuren weer. Het is een tijdelijke proef- en ontwerplokaal waar consumenten, melkveehouders, zuivelverwerkers, ontwerpers en wetenschappers samen de waarde(n) van melk moeten gaan herontdekken.

Er zullen onder andere lezingen, ontwerpsessies, filmavonden en stadswandelingen worden georganiseerd. Ook verzorgen chefs een serie bijzondere diners. De pop-up MelkSalon is tegelijkertijd een winkel en een melkbar waar je binnen kunt lopen om bijzondere melken te proeven. De MelkSalon is gevestigd aan de Oude Spiegelstraat 6.

1 april: geen grap, maar oud & nieuw
De pop-up MelkSalon is een initiatief van ontwerper Sietske Klooster en project- en campagnebureau Food Cabinet. De openingsdatum is niet grappig bedoeld. “Op 1 april vervalt het Europese melkquotum, waarmee de beperkingen op de hoeveelheid melkproductie worden opgeheven. Het is het ‘oud & nieuw’ voor melkveehouders, een mooi moment om opnieuw te kijken naar de rol van melk en hoe we het willen produceren en consumeren”, aldus Klooster.

Ontwerpen voor een nieuwe kijk op melk
Rond 1900 had Amsterdam vele melksalons, waar stadsbewoners een glas melk dronken van boeren uit de buurt. Melk komt tegenwoordig uit de supermarkt ons huis binnen, maar nog steeds speelt melk een belangrijke rol in de Nederlandse geschiedenis, (eet)cultuur, economie, innovatiegeest en het landschap. Van die historische ontwikkeling weet het publiek maar weinig.
Melk in de supermarkt is een uniform product geworden dat nauwelijks meer een relatie heeft met boer en koe. Tegelijkertijd is er een sterke maatschappelijke discussie gaande over de consumptie van melk, de invloed op milieu en landschap, en de prijs die men ervoor betaalt. Met de pop-up MelkSalon wordt melk uit de anonimiteit gehaald en gaan we in dialoog over de betekenis van het product voor onze cultuur en maatschappij.

Sietske Klooster weet dat het bekijken van het onderwerp ‘melkwaarde(n) en melkcultuur' door de bril van een ontwerper nieuwe perspectieven kan brengen. Sinds bijna drie jaar doet zij zogenaamde ontwerpsessies - MelkSalons - met consumenten en ketenpartners uit de zuivelsector. Voor de pop-up MelkSalon werkt zij samen met Helen Kranstauber van Food Cabinet, die eerder betrokken was bij innovatieplatform Agri meets Design waarbij boeren en ontwerpers samenwerken aan vernieuwende concepten voor de land- en tuinbouw.

Programma
De MelkSalon is de hele maand april open. Iedereen kan deelnemen aan het programma. De volledige programmering wordt op 12 maart bekend gemaakt op de site van de MelkSalon.
Hoofdpartner van de pop-up store is de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO), de belangenorganisatie voor de Nederlandse zuivelverwerkende industrie. Voorts wordt de MelkSalon ondersteund door de Triodos Foundation en de Stuurgroep Landbouw Innovatie Brabant.

Fotocredits: de MelkSalon