Alleen bij ziekte
"De bedoeling van de wet is om in principe geen antibiotica te gebruiken. Alleen als er ziekte is, zou je antibiotica nog toepassen. Dat moet dus niet geïnterpreteerd worden als: 'alles is toegestaan, zolang de norm van de wet niet wordt overschreden'", zei Paul. Hij gaf aan te verwachten dat recente furazolidonaffaire niet de laatste zal zijn in een reeks van incidenten. Volgens Paul hebben bedrijven de boel 'gewoon niet op orde."
Onderlinge aansprakelijkheid slecht geregeld
Hij stelt dat bedrijven hun aansprakelijkheid en onderlinge garanties zwak hebben geregeld. Dat valt hem op: "Als een boer een stal bouwt en er is iets niet in orde, dan wijst hij toch ook niet naar de overheid? Afnemers weten vaak heel goed hoe het zit met de kwaliteit van hun leveranciers. Maar de prikkel van de prijs is doorslaggevend. En als er dan iets aan de hand is, horen wij: 'dit is ons overkomen'."
Gebrekkige en frauduleuze administraties
Grote zorgen blijkt Paul te hebben bij de gebrekkige administraties die hij aantreft. Daardoor kost het vaak dagen eer een recall kan worden gerealiseerd, terwijl dat binnen enkele uren moet kunnen. Tevens zegt hij: "en dan heb ik het nog niet over bedrijven die hebben gefraudeerd. Daar is de administratie nog veel ondoorzichtiger, of soms zelfs gewoon afwezig."
Is er gebrek aan nadenken en discussie?
http://www.ceg.nl/themas/wat-is-ethiek
''Ethiek is nadenken over goed handelen. Centraal staat de vraag naar wat goed is om te doen in concrete situaties. Van oudsher is ethiek een onderdeel van de filosofie. De Griekse wijsgeer Socrates (470-399 v Chr.) geldt als grondlegger van deze discipline. Hij stelde dat overal waar mensen bij elkaar zijn ethiek wordt bedreven. Want overal waar mensen samen leven en samen werken komt de vraag op naar hoe dat dan op een goede manier mogelijk is.
In een notendop geeft dit aan dat aan ethiek twee kenmerken te onderscheiden zijn. Allereerst wordt er gereflecteerd en gediscussieerd. Maar dat gebeurt niet in het luchtledige. Dat nadenken, dat praten, dat wikken en dat wegen heeft altijd betrekking op het vormgeven aan de praktijk van het leven. Dat is het tweede kenmerk van ethiek: praktische vragen vormen het startpunt.''