Kinderboekenschrijver Roald Dahl liet De excentrieke snoepfabrikant van Charlie en de Chocoladefabriek, Willy Wonka, het ene bijzondere snoepje na het andere verzinnen. Voedingsmiddelengigant Nestlé, sinds 1988 eigenaar van het merk The Willy Wonka Candy Company, blaast de populariteit van Wonka nieuw leven in.

In Groot-Brittannië zijn vanaf half september drie Wonka-repen te koop: Wonka’s Millionaires Shortbread, Wonka’s Chocolate Nice Cream en Wonka’s Crème Brulee. In Australië introduceert het concern vier 'Wonka-blocks': Wonka Chocolate Tales, Wonka Caramel Hat Trick, Wonka Nutty Crunchilicious, and Wonka Triple Chocolate Whipple. In de rest van Europa zullen we er nog even op moeten wachten.

Britse pers en gezondheidsvoorstanders vielen het afgelopen weekend over het calorie-gehalte van de repen (tot 555 calorieën per 100 gram). Het National Obesity Forum noemt dat 'devastating' voor de gezondheid van kinderen, schrijft MailOnline. Nestlé zegt met de repen niet expliciet voor kinderen te marketen, maar zich te richten op vrouwen van 30 tot 45 jaar. Ook zegt het concern dat de 100-grams repen een 'indulgent treat’ zijn en dat "het etiket duidelijk maakt dat ze bedoeld zijn om te delen en niet om in één keer opgegeten te worden".