Op kinderen gerichte reclame voor voedingsmiddelen en softdrinks mag niet:
- ongezonde eetgewoonten of een ongezonde leefstijl vergoelijken of aanmoedigen bij kinderen
- excessieve consumptie van voedsel of drank aanmoedigen
- op een onverantwoorde manier promotionele aanbiedingen doen
- gebruik maken van zogeheten ‘high pressure’- en ‘hard selling’-technieken
- gebruik maken van gelicenseerde personages en beroemdheden, die populair bij kinderen zijn, indien de uitingen gericht zijn op kinderen in de basisschoolleeftijd
- misleiden over de voedingswaarde en de gezondheidsvoordelen van een product
bron: VMT
Ailko,
Via de link http://www.fnli.nl/download.php?id=24 kom je bij de code voor voedselreclame van de FNLI. Artiekelen 8 t/m 14 gelden voor kinderen. Het helpt om die artiekelen te lezen, en vervolgens naar een jeugdblok TV met reclame te kijken.
Je vraag "wat dan?" is natuurlijk relevant. Verbieden klinkt stoer, maar maakt vrees ik geen kans. Tegenvoorlichting is al wat, al blijft effectiviteit gering. En voedingsmiddelen producenten meekrijgen bij "pro-gezondheid" en "pro-kwaliteit" initiatieven lijkt mij nog beter. Echter, wat je daarbij al snel ziet is dat producenten de boodschap afzwakken ten voordele van hun igen product.