Het Franse internetbedrijf Vente-Privée werd bekend - en groot - door een nieuw distributieconcept: de private (flash) sale. Leden van de site kunnen online specifieke producten, vaak van topontwerpers en -merken, voor discountprijzen kopen. Vente-Privee wil zich in 2014 op nieuwe markten begeven en ook wijn, delicatessen én vers voedsel gaan brengen.

"We gaan niet de concurrentie aan met de supermarkten, we blijven bij ons businessmodel: goede producten tegen lage prijzen. We weten nu niet wat volgende week kunnen aanbieden", zegt transportdirecteur Sebastien Belonne in RetailDetail. Voor de delicatessen (niet-dagverse producten) wordt bijvoorbeeld samengewerkt met lokale Franse producenten.

Logistiek blijft een speerpunt, waarbij Vente-Privée mikt op verdere uitbreiding naar Europa: "we berekenen altijd de werkelijke logistieke kosten door aan de klant", zegt Belonne, "maar die kosten mogen niet meer dan 10 procent bedragen van de totale aankoopprijs. Vandaar dat we continu op zoek zijn naar goedkopere opties en leveranciers." Voor de verse voedingsmiddelen zal Vente-Privée overigens overgaan tot levering-binnen-een-dag.