De afgelopen jaren is er een 'exceptionele verschuiving' opgetreden in de sportvoedingsmarkt. Sportvoedingsproducten vonden voorheen vooral aftrek bij topsporters en body-builders. De laatste jaren hebben steeds meer jonge stadsbewoners sportvoeding ontdekt. Voor producenten is dit een uitdaging, omdat de nieuwe consumentengroep niet alleen producten wil die gezondheidsvoordelen bieden. Ze willen ook dat ze lekker smaken, schrijft NutraIngredients.
De sector investeert daarom in productontwikkeling om deze nieuwe afnemers tegemoet te komen.

In 2014 hadden sportdranken zoals Gatorade en AA het grootste aandeel binnen de sportvoedingsmarkt, die wereldwijd een waarde vertegenwoordigde van €22,5 miljard en met 8,3% per jaar groeit. De sportvoedingsmarkt omvat naast sportdranken ook sportvoeding zoals weipoeder en eiwitrepen en voedingssupplementen voor spieropbouw, gewichtstoename en een hogere metabolisme. Marktonderzoeksbureau P&S Market Research verwacht dat in de komende 5 jaar sportvoeding, de groei van sportdranken gaat inhalen en sneller zal groeien dan de markt als geheel.
Bron: NutraIngredients - Sports food expected to outpace sports drinks in 2015 ? 2020