In het Nestlé Institute of Health Sciences in Lausanne experimenteren wetenschappers met manieren om ons metabolisme te beïnvloeden. Deze zomer publiceerden ze over de ontdekking van een stofje dat ons metabolisme kan versnellen - alsof we een sportieve inspanning leveren. Nestlé wil op basis van deze ontdekking een voedingssupplement ontwikkelen dat hetzelfde effect heeft als sporten.

Extra energieverbruik zonder inspanning
Daarvoor zijn de wetenschappers van Nestlé momenteel druk in de weer met het enzym AMPK, dat een belangrijke rol speelt in ons metabolisme. Dit enzym wordt extra geactiveerd door het stofje C13. De onderzoekers proberen nu uit welke natuurlijke voedingsmiddelen (groenten en fruit) door middel van C13 een gunstige uitwerking zouden kunnen hebben op AMPK. AMPK is een soort katalysator die de suiker- en vetstofwisseling regelt. Door C13 in te nemen, zou de activiteit van AMPK verhoogd worden. Daardoor worden meer calorieën verbrand zonder dat daar fysieke beweging tegenover staat.

Nestlé wil met deze ontdekking een voedingssupplement gaan maken dat het voor mensen met een verminderde mobiliteit mogelijk maakt toch te profiteren van het extra energieverbruik dat bewegen met zich mee brengt. Of ze nu oud en fragiel zijn, diabetes hebben of obees zijn.

"Dit zou mensen die niet in staat zijn intensief of langdurig te bewegen kunnen helpen. In plaats van 20 minuten joggen of 40 minuten fietsen, kunnen ze hun metabolisme een stapje harder laten werken bij matige inspanning, zoals stevig wandelen. Ze bereiken een vergelijkbaar effect met minder inspanning", zegt Kei Sakamato, een van de betrokken onderzoekers in Les Echos.

Laboratoriumstadium
Maar vooralsnog is er alleen nog sprake van laboratoriumonderzoek op stofjes. Zelfs dierproeven zullen pas op zijn vroegst over een paar jaar van start gaan. Vóór het supplement voor mensen beschikbaar is, zullen we dus nog heel wat jaren geduld moeten hebben.

Op Bloomberg zegt analist Jean-Philippe Bertschy: "De grens tussen voeding en farma zal de komende jaren steeds meer vervagen. Bedrijven met een gediversifieerde en gezonde voedingsportefeuille zullen als winnaars uit de strijd komen".

Naar verwachting zal de markt voor levensmiddelen met een gezondheidsclaim de komende jaren harder groeien dan die van de traditionele verpakte voedingswaren. Nestlé maakt duidelijk die trein niet te willen missen.

Fotocredits: Gabriel Porras