Laurent Freixe, de Europese topman van voedingsmiddelenconcern Nestlé, heeft vorige week Eurocommissaris Laszlo Andor (werkgelegenheid) voorgesteld dat zijn concern de komende jaren 20.000 jonge Europeanen aan werk gaat helpen. Met het initiatief wil Nestlé het kwakkelende consumentenvertrouwen opvijzelen en de hoge jeugdwerkeloosheid in Europa (23 procent) helpen terugdringen. Nestlé wil 10.000 banen creëren - deels in nieuw op te zetten fabrieken en deels als vervanging van uittredende babyboomers - en daarnaast nog 10.000 stage- en leerplaatsen aanbieden. Freixe spoort bovendien zijn eigen leveranciers aan hetzelfde te doen omdat volgens hem regeringen alleen de economische situatie niet kunnen oplossen. "Wij geloven dat we door te investeren in Europa, door te groeien in Europa iets kunnen doen dat goed is voor ons bedrijf maar dat ook goed is voor de samenleving in het algemeen", zegt Freixe in een interview op Reuters.