Desondanks maken consumenten zich wel grote zorgen over hart- en vaatziekten. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo voor de Nationale Hartmonitor. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Hartstichting en Becel.
Uit onwetendheid doen Nederlanders vaak weinig tot niets om hun gezondheid te verbeteren. Eén op de vijf mensen weet niet wat cholesterol is.
De helft van de mensen is niet op de hoogte van het feit dat sommige vetten juist goed zijn tegen hart- en vaatziekten. Gedragsverandering
Van de Nederlanders weet 80 procent niet dat hart- en vaatziekten te voorkomen zijn en 89 procent wil zijn gedrag veranderen om de levensverwachting met minimaal vijf jaar langer te leven. Vooral vrouwen schatten de kans dat ze worden getroffen door hart- en vaatziekten veel te laag in.
Doodsoorzaak
Hart- en vaatziekten zijn in Nederland doodsoorzaak nummer één. Dit terwijl 80 procent van de aandoeningen is te voorkomen door aanpassing van de levensstijl en eetpatroon. Het gebruik van margarine in plaats van boter scheelt 10 procent in het risico.
bron: AD
Dat is natuurlijk ook precies het probleem. De linolzuurmafia staat constant klaar met grote zakken geld om behalve communicatiecampagnes ook onderzoeken te sponsoren. Voor die onderzoeken geldt dan dat ze de resultaten in grootscheepse communicatiecampagnes verpakken als die hun welgevallig zijn; resultaten die niet zo gunstig voor ze uitpakken, krijgen zo'n royale behandeling uiteraard niet. Unilever gaat een onderzoeksresultaat als "er is vrijwel geen relatie tussen het cholesterolgehalte in de voeding en de cholesterolspiegel in het bloed" heus niet aan de grote klok hangen.
Ik wil niet zeggen of dit de wetenschappers ook daadwerkelijk beïnvloedt, hoewel het mij zou toeschijnen dat het ook voor hen leuker moet zijn als hetgeen ze ontdekken al op voorhand verzekerd is van veel publiciteit...