Zonder enig spoor van gêne stelt het trotse keurmerk
Fair Produce dat het Nederlandse boeren en tuinders certificeert die zich aan de Nederlandse wet houden. De voorzitter van het nieuwe logo, ex-Maatschappelijk Verantwoord Ondernemer bij Rabobank Bart-Jan Krouwel, zegt onomwonden dat hij blij zal zijn als hij zijn keurmerk na een paar maanden al in de kachel kan gooien. Hij is evenwel trots dat Albert Heijn zijn eerste klant is. Nou ja, zegt Albert Heijn desgevraagd, wij vermelden het keurmerk niet maar willen slechts dat wij zelf weten dat onze spullen van lieden komen die OK zijn.
Daar staan we dus. Wij - domme consumenten - weten dus nog steeds niks. Behalve dan dat we nu zeker weten dat we in een bananenrepubliek leven waar bedrijven zich niet aan de wet hoeven te houden.
Wat is er in Godsnaam in dit keurige landje gevaren dat zelfs MVO-mannen niet meer horen wat wij gewone mensen wel verstaan?
Bron: Volkskrant, zaterdag 25 februari 2012., pagina 3
Gelukkig nog onder een humoristische kop gepubliceerd.
Meer dan anderhalf jaar later zou dat mogen veranderen in Nederland is een dubbelgebakken bananen-koninkrijk.
"De voorzitter van het nieuwe logo, ex-Maatschappelijk Verantwoord Ondernemer bij Rabobank Bart-Jan Krouwel, zegt onomwonden dat hij blij zal zijn als hij zijn keurmerk na een paar maanden al in de kachel kan gooien."
Inmiddels kan elk bedrijf "het trotse keurmerk Fair Produce" krijgen, ook als ze een reputatie hebben in het op allerlei slinkse manieren de Nederlandse wet, naar de letter, dan wel naar de geest te omzeilen.
Wie staat hier handenwrijvend bij de kachel: definitief "ex-MVO bij Rabobank Bart-Jan Krouwel"