De tests werden afgelopen april en juli uitgevoerd in de 28 EU-landen, alsmede Noorwegen, IJsland en Zwitserland. In Nederland werden 97 monsters genomen; ze bleken in geen enkel geval besmet.
In Bulgarije, Hongarije en Portugal werd in aantal gevallen geconstateerd dat productie niet uit puur rundvlees bestond. Letland telde twee gevallen. In Duitsland, Spanje en in Slovenië werd één keer een vermengde partij rundvlees aangetroffen.
Een ander aspect is meer commercieel gedacht. Er zijn 5 argumenten waarop je zou kunnen sturen als je vlees wilt verkopen. Ik ga ze niet allemaal noemen.
Geen van de 5 is het prijsargument. Toch lijkt het belangrijk zeker als blijkt dat een prijsverhoging de vraag naar vlees doet afnemen. (zie Italie waar rund/kalfsvlees consumptie dramatisch is gedaald na invoering van een hoog BTW% ).
Dan zou je kunnen beweren dat een lagere prijs consumptie zou bevorderen.
Supermarkten verklaren dat ze wel gedwongen zijn om plofkip te verkopen anders stopt de consumptie. Ik denk dat die kipfilet 4,00 kost en voor 6,00 euro in een bakje geprijsd incl btw verkocht wordt. Ik begrijp wel dat die prijs redelijk is.
Maar hoe verklaart de supermarkt dan, roompate voor 12 euro per kilo, gekookte ham voor 11 euro p-kg. filet-americain 15 euro p-kg. Prijzen worden nooit aangepast, maar ham zonder been of een 80%magere snippers zijn gehalveerd in prijs. Wat kost nu een kilo varkenslever dat 12,00 p-kg rechtvaardigd ?
Bijna alle supermarkten verkopen Iers vlees. De grondstof (beetje plat gezegd) is 50% goedkoper. Is de consument daarvan op de hoogte? Is de biefstuk nu 30% goedkoper ? Welnee.
Europese entrecotes kosten 9 euro inkoop, consument betaalt 22-tot 25 euro.
Toen ze 11,-/12,- euro inkoop kostten, betaalde men 21,- tot 24,- euro.
Maar stel nu ze gaan 14/15 euro kosten, dan zoekt de inkoper een alternatief, paarde biefstuk of zo.
Dus de prijs kan niet verhoogd worden , wel verlaagd maar dat merkt de klant niet.
Zoiets is in de USA dus niet het geval, de consument merkt wel degelijk het gevolg van prijs fluctuaties. In de USA zijn runderen duurder, maar is alles op het gehakt en de ribeye na, goedkoper dan hier. Hoe kan dat ?
Antwoord naar mijn mening is , supermarkten strijden op gemak, niet op prijs noch op kwaliteit. Men weet dat de klant meer hangt aan de formule die ze kennen, zolang men niet te ver uit de pas loopt, komt de consument toch wel.
Dit is wel een moeilijk onderwerp we willen niet dat supers stunten met vlees , we willen ook niet dat de slager verdwijnt maar er moet balans zijn tussen wat de producent krijgt en de consument betaald.