Het is zo logisch dat ik mij werkelijk oprecht verbaas dat dit niet al eens eerder is onderzocht.
Winkels ’s nachts bevoorraden zorgt voor minder files en scheelt jaarlijks tientallen verkeersdoden en gewonden. Het zorgt bovendien voor minder luchtvervuiling. Dat blijkt uit een onderzoek dat werd uitgevoerd door Buck Consultants. Het onderzoek is gedaan op basis van gegevens van 8 grote steden in Nederland. De conclusies van het onderzoeksbureua worden onderschreven door de Commissie Stedelijke Distributie (CSD), die werd ingesteld door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. In Tilburg start in mei een proef met stille vrachtwagens van supermarkt Jumbo. Die mogen ook buiten de vastgestelde laad- en lostijden opereren. De auto's zijn uitgevoerd met (koel)motoren, laadkleppen en -vloeren die door andere materialen en technieken minder lawaai maken. Normaal gaat het laden en lossen gepaard met een geluidsniveau van 80 tot 90 dB. De stillere trailers moeten onder de 60 dB kunnen blijven. De proef gaat 3 maanden duren. Bij succes hoopt de supermarktorganisatie dat er landelijk ruimere laad- en lostijden mogelijk worden.
Wat een verruiming van de laad- en lostijden exact zal betekenen voor het aantal files in Nederland is niet bekend, maar het zal in dat verband zeker winst opleveren meent een woordvoerder van de CSD. Ook het milieu zal profiteren, omdat avond- en nachtvervoer resulteert in efficiënter transport met minder vrachtwagens. Dat betekent minder uitstoot van schadelijke stoffen.
bron: AD
Winkels ’s nachts bevoorraden zorgt voor minder files en scheelt jaarlijks tientallen verkeersdoden en gewonden. Het zorgt bovendien voor minder luchtvervuiling. Dat blijkt uit een onderzoek dat werd uitgevoerd door Buck Consultants. Het onderzoek is gedaan op basis van gegevens van 8 grote steden in Nederland. De conclusies van het onderzoeksbureua worden onderschreven door de Commissie Stedelijke Distributie (CSD), die werd ingesteld door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. In Tilburg start in mei een proef met stille vrachtwagens van supermarkt Jumbo. Die mogen ook buiten de vastgestelde laad- en lostijden opereren. De auto's zijn uitgevoerd met (koel)motoren, laadkleppen en -vloeren die door andere materialen en technieken minder lawaai maken. Normaal gaat het laden en lossen gepaard met een geluidsniveau van 80 tot 90 dB. De stillere trailers moeten onder de 60 dB kunnen blijven. De proef gaat 3 maanden duren. Bij succes hoopt de supermarktorganisatie dat er landelijk ruimere laad- en lostijden mogelijk worden.
Wat een verruiming van de laad- en lostijden exact zal betekenen voor het aantal files in Nederland is niet bekend, maar het zal in dat verband zeker winst opleveren meent een woordvoerder van de CSD. Ook het milieu zal profiteren, omdat avond- en nachtvervoer resulteert in efficiënter transport met minder vrachtwagens. Dat betekent minder uitstoot van schadelijke stoffen.
bron: AD
Alles heeft in het leven heeft voor's en tegens's. Als de meerderheid - we leven nu eenmaal in een democratie- kiest voor minder file overdag, is het uitwijken van bevoorading van winkels etc naar de nachtelijke uren absoluut een optie. Dat zal zeker geluid met zich meebrengen. Jammer als je boven een winkel woont maar niet onoverkomelijk. Er bestaat immers dubbele beglazing en airco. Daarmee wordt geluids overlast stukken minder.