Bij vaste voedingsmiddelen staat de caloriewaarde op het etiket, maar bij dranken, zeker in het café, is dat niet het geval. In een wereld waarin alcohol, van het 'biertje' tot het 'wijntje', gewoon zijn geworden, vinden gezondheidsexperts dat zorgelijk.
Calorielabels voor slimmere keuzes
De Britse non-profitorganisatie The Royal Society for Public Health vindt dat de EU calorielabels op alcoholhoudende dranken moet verplichten. In een videofilmpje laat de RSPH consumenten een pilsje, een stout (donker bier), een groot glas rode wijn en een donut op calorie-waarde rangschikken. Vrijwel iedereen doet dat op de gok en ... fout.
Het glas rode wijn heeft de meeste calorieën, meer nog dan de donut, en het pilsje de minste. Volgens de RSPH blijkt uit op hun kosten gedaan onderzoek dat 60 tot 80% van de Britten geen idee heeft van de calorieën in hun drankje, terwijl alcoholdrinkende Britten 10% van hun dagelijkse calorie-inname uit alcohol halen.
In het filmpje stelt Shirley Cramer, hoofd van de RSPH, dat het maar een kleine stap hoeft te zijn om consumenten beter te informeren. Juist omdat de caloriewaarde toch al op voedingsmiddelen staat, zouden consumenten daar prima mee uit de voeten kunnen. Tweederde van de Britten is dan ook voorstander van calorie-etikettering op drank, blijkt uit het onderzoek.
Cramer pleit daarom expliciet voor Europese regelgeving. Hoe de praktische uitwerking moet uitpakken laat ze in het midden. Ook wat het gaat kosten laat ze onbesproken.
Toch is dat geen sinecure. Eer iedere wijnboer de jaarlijkse wisselende caloriewaarde per cuvée heeft vastgesteld, of de bartender die van zijn cocktail, ben je heel wat hindernissen verder. Bovendien valt er niet veel te verwachten van een dergelijke 'droge' informatie-exercitie om de consument zijn gedrag te laten veranderen. Dan zijn wellicht ezelsbruggetjes als 'biertje = boterham' en 'rode wijn maakt dikker dan een donut' wat eenvoudiger . Zelfs als dat niet helemaal blijkt te kloppen.
Fotocredits: still uit BBC filmpje, via YouTube
1 De kop mag 'misleidend' zijn om lezers te lokken en dat is die dan ook.
2 De kop zet niet aan tot verkeerd gedrag. Bevestigt hooguit de donut-eter in zijn gedrag. Draagt wel bij aan de vermeende verwarring rond voedsel.
3 Met de tekst is weinig mis. Maar met de bron waarop het zich baseert des te meer. Deze RSPH probeert de EU tot extra zinloze regelgeving te verleiden met een misleidend filmpje. De vergelijking gaat niet op. Het glas wijn bevat bijna 3 x de standaardhoeveelheid, terwijl de donut minuscuul is. En dan nog scheelt het maar 3 kcal; namelijk 228 om 225 kcal.
Daarnaast bezondigt deze non-profit gezondheidsorganisatie zich ook nog eens aan bierpropaganda door wijn meer calorieën toe te dichten dan bier. Helaas voor bierliefhebbers, maar per standaard eenheid alcohol bevat bier altijd meer calorieën door de aanwezigheid van moutsuikers = koolhydraten.
Waar het Kennisinstituut Bier ook niet mee te koop loopt is dat je met hun product en passant ook een portie graangluten consumeert.