Het blad
noteert het als volgt:
Bedrijven in de EU exporteerden voor €556 miljoen aan babymelkpoeder en dat is een plus van €75 miljoen. Het is een productgroep waarin Nederland als thuisbasis van de merken Friso (FrieslandCampina) en Nutricia (Danone) een sterke positie heeft. Het was echt een spurt, want als we naar alle 12 maanden tot aan september 2016 kijken, is de groei ten opzichte van de 12 maanden daarvoor met €172 miljoen beperkt. De export van kaas en boter nam in september ook toe, maar de melkpoederexport leverde 20% minder op. De waarde van de melkpoederexport, binnen de categorie zuivel de grootste qua omzet, is in de 12 maanden tot en met september met 17% gedaald.
Snapt u wat daar staat? Volgens de Nederlandse varkenshouderij was juist dat merk Friso (melkpoeder voor baby's) zo'n enorme winstmaker. Daarom wil na FrieslandCampina
ook de varkenshouderij naar Azië.
Toch staat zulk nieuws gewoon in de krant met de woorden 'groeispurt' en 'record'. Niettemin staat het er echt: meer export, flinke daling waarde.
Het klinkt inderdaad verwarrend, maar babymelkpoeder is heel wat anders dan volle of magere melkpoeder. Daarnaast zijn er in de Chinese markt verschillende segmenten waar je de babyvoeding kunt verkopen, en dat levert dan ook weer een verschillende marge op. Daar horen ook investeringen in een merk bij. Het is niet zo eenvoudig om er een etiket op te plakken en kassa!.