McDonald’s probeert een nieuwe formule uit in het hipste binnenstadsdeel Camperdown in Sydney. Geen 'golden arches' boven de deur, geen McDonald's uniformen en vooral geen neon menuborden. The Corner, door McDonald's zelf gepresenteerd als een 'lab' (een testomgeving), ziet er uit als een hipster café met betegelde muren, een kruidentuin, eten dat op houten planken geserveerd wordt. Alleen een heel klein McCafé logootje op de meeneemverpakkingen verwijst naar McDonald's. Het is de bedoeling dat in The Corner nieuwe gerechten uitgetest gaan worden die dan mogelijk in andere vestigingen op het menu zullen verschijnen.

Uitgetest
Een aantal journalisten van The Guardian Foodblog probeerden het aanbod uit. Er is onder andere koudgezette koffie (hip!), salade met quinoa, 'pulled pork' (een van de grootste hits van 2014) en 'pap met gepocheerde peer' voor de liefhebbers van granenontbijten. De beoordelingen lopen uiteen van 'uitstekend' (de koffie), tot 'teleurstellend', via 'prima maar de pesto smaakt als uit een potje', en 'volledig herkenbaar als McDonalds'.

Fastfoodaard verloochent zich niet
De ware aard van een fastfoodgigant laat zich blijkbaar toch niet verloochenen, ook al bestaat het ontbijtbroodje uit een brioche broodje met knapperige bacon, gebakken ei, spinazie en chutney. Zoals een van de testers zegt: "Leg 10 hamburgers op een rijtje in een soort line-up en je haalt de McDonald's burger er meteen uit. Het heeft iets te maken met het perfect symmetrische zoete broodje dat te wit van binnen is om natuurlijk te kunnen zijn". Een ander wijt het aan de texturen: "Het was best smakelijk maar de texturen vallen echt tegen als je ze vergelijkt met iets dat je bij je koffietentje op de hoek zou halen. Ik geef verreweg de voorkeur aan knapperige bacon op een lekker, stevig broodje met een goede korst boven dit hippe 'stealth'-McDonald's eten", citeert The Guardian.

Over één ding blijken de beoordelaars - en reageerders - het roerend eens. McDonald's heeft niets te zoeken in de florerende hipstercafé-markt.

Of The Corner een antwoord moest zijn op het weglopende marktaandeel van McDonald's aan - nou juist - hippe 'slow fastfood' is onduidelijk.

Fotocredits: Toby Zerna