De Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Reports vroeg meer dan 30.000 van zijn leden naar hun beoordelingen van de belangrijkste gerechten (de 'signature items') van 65 Amerikaanse fastfood ketens. Met pijnlijke resultaten voor de grote ketens: zo scoort de hamburger van McDonalds het laagst van allemaal, maar ook de kip van Kentucky Fried Chicken en de burrito van Taco Bell zijn het 'minst lekker', aldus de Washington Post.

De exacte vraagstelling was: "Op een schaal van 1 tot 10, van het minst lekkere tot het allerlekkerste wat je ooit gegeten hebt, hoe zou je de smaak van hun signature dish beoordelen?" Een aantal keten scoorde meer dan behoorlijk: Habit Burger Grill, In-n-Out and Five Guys Burgers scoorden respectievelijk een 8,1, 8,0 en 7,9 voor hun hamburgers. McDonald's bleef steken op een magere 5,8, ondanks de vermelding dat hun vlees afkomstig is van '100 percent USDA-inspected beef, free from preservatives, fillers, extenders, and so-called pink slime'.

Consumers Report constateert dat consumenten meer aandacht hebben voor gezond - zo is 'antibioticavrij geproduceerde vlees' een trekker. Ook zoeken ze 'op maat' bereid voedsel, waar voor hun geld en variatie. Die vinden ze vaker en beter bij de zogenoemde 'fast service ketens' dan bij de traditionele fastfoodgiganten, schrijft The Washington Post.

Het hele rapport is hier te lezen, voor de liefhebbers.