"Daar schrik ik van," zegt Wouter Klootwijk. "We doen niet aan promotie, we maken een journalistiek programma, we vertellen over productie en producten en maken mooie filmpjes. Als we dat ter promotie van de producten of van het agrarische bedrijf en de visserij zouden doen waren we onwaarachtig in de weer. Zeker, we kunnen soms razend enthousiast zijn over wat we zien en te weten kwamen. Maar of je nou een tomaat, een lamskroket of een ganzenei meer of minder eet, het is ons om het even."
De Wilde Keuken lijkt ook als enige tegen de mode in te gaan. Bedrijven in "food" worden op het moment weggezet als anonieme, winstbeluste machines. Als je pers en social media moet geloven is er van alles mis met ons eten en zijn de breed uitgemeten misstanden slechts het topje van de ijsberg.
De Wilde Keuken laat echter keer op keer zien dat ook onze moderne voeding hoogwaardig mensenwerk is. Mensen wiens verhalen interessant zijn, waar je graag nog meer van zou willen horen, producten die met zorg gemaakt worden, zonder pretenties.
Andere/eerdere programma's zoeken het contrast tussen klein-menselijk-ambachtelijk en groot-machinaal-modern, met lichte nadruk op de "hoogwaardigheid" van het kleine en de "belazerij" van het grote.
De Wilde Keuken lijkt dat contrast voorbij te zijn, en waarde en schoonheid te vinden in de moderne, complexe werkelijkheid. Ik vind het niet zo vreemd dat de sector daar dankbaar voor is.
Sterker nog: kennen jullie ook maar één ander populair voorbeeld, in pers of televisie? Ik kom eten eigenlijk alleen tegen in kookprogramma's, met de modieuze mantra's van biologisch, lokaal en vers.
(mocht ik de mogelijk meelezende maker verkeerd begrepen hebben, dan hoor ik graag)
Wat mij betreft dus terecht aangeboden en terecht geweigerd. Zoals Steven al zegt, (allebei) heugelijk nieuws.