Met mij willen dat blijkbaar nog meer Nederlanders. Sinds de introductie in Amersfoort in september 2015 groeit de online supermarkt Picnic snel. Bijna wekelijks komt de winkelloze retailer in het nieuws.

'Stoutste dromen'
Picnic moest bestelwagentjes bijkopen. Picnic breidde het bezorggebied uit. Picnic lanceerde een app. Picnic introduceerde de boodschappenradar. Picnic won marketing-, innovatie- en start-upprijzen, en klanten. De teller stond, 5 maanden na de start, op 7.000. Het was tijd voor een majeure stad, Almere, of Apeldoorn, of Utrecht. In april viel de beslissing: het werd Utrecht, om te beginnen in Leidsche Rijn (daar woon ik nou net niet). In juni werd de grens van 10.000 klanten gepasseerd. En kwam het verlossende nieuws van de versnelde uitrol over heel Utrecht, inclusief het centrum.

In juni werd de grens van 10.000 klanten gepasseerd. En kwam het verlossende nieuws van de versnelde uitrol over heel Utrecht, inclusief het centrum. Dat was mijn kans. Meteen meldde ik me aan. Domper. Er zijn 863 wachtenden voor u, maar "we houden een plekje voor je gereserveerd"
Wachtlijst
Dat was mijn kans. Meteen meldde ik me aan. Domper. Er zijn 863 wachtenden voor u, maar "we houden een plekje voor je gereserveerd". Ik hield het Picnic-nieuws nog scherper in de gaten. Picnic ging in Maarssen leveren. Picnic ging ook bloemen bestellen. De Utrechtse wethouder neemt het 50e bestelautootje in gebruik. Een paar weken na de start heeft Picnic al 2.500 klanten in Utrecht en staan er nog eens 1.500 gezinnen op de wachtlijst.
Ja dùh, dacht ik. Maar toen begreep ik het. Op 5 juli kreeg ik namelijk vanzelf het verlossende mailtje. 'Je kunt nu beginnen bij Picnic'.

Drempelverlagend
Alleen wel jammer dat ik net eventjes een tijdje niet in Utrecht woon. Pas in september kan ik echt bestellen. Extra jammer, omdat Picnic me nu voortdurend laat weten wat ik mis. "Wat fijn dat je komt Picnic’en! Daarom verrassen wij jou de komende 3 weken bij je bestellingen met een cadeautje. Als je voor woensdag 22:00 uur bestelt, krijg je dit heerlijke appeltaartje. We hebben het al klaargezet in je mandje." "Gratis bezorgen én de laagste prijs", klinkt het de volgende dag. "We zijn 3x per week in je straat. De meeste mensen laten ons 2x per week komen. Slim, zo heb je altijd verse boodschappen en hoef je niet te plannen", lonkt Charlotte, de afzender, weer een dag later. En vandaag: "Heb je een vraag? App ons even. Ons enthousiaste Whatsapp-team geeft je altijd snel antwoord, zeven dagen per week!"

Ja natuurlijk heb ik die: kan ik in september ook nog van mijn welkomstcadeautje gebruik maken? Ik ben tenslotte gewoon een Hollander.

Goedkoop, duurzaam, minder voedselverspilling
Picnic doet er dus alles aan om eerst zijn klantenbestand op te bouwen, het tevreden te houden zolang er niet geleverd wordt en dan blij te maken op het moment dat het aantal klanten groot genoeg is om te gaan leveren. Zo blijven de kosten van het het winkelloze concept laag en kan Picnic gratis bezorgen. Bovendien biedt de online super een laagsteprijs-garantie. De zelf ontworpen bestelautootjes hebben minder fijnstofuitstoot dan de traditionele dieselauto's van andere bezorgdiensten. Daarmee spreekt Picnic ook een op duurzaamheid gericht publiek aan. Ik ben, merk ik, vooral gevoelig voor het voedselverspillingsargument. Omdat Picnic geen winkels heeft, koopt het alleen maar die levensmiddelen in die ook daadwerkelijk besteld zijn. Op die manier gaat er niets verloren. Natuurlijk weet ik, dat er nog altijd verspilling valt in het distributiecentrum van Boni en Superunie waar Picnic inkoopt. Iemand moet tenslotte voorraad houden. Noem het gek, maar toch val ik er voor.

Ik zou er komende weken bijna even voor naar Utrecht terugkomen. Of, hé wacht, er is een huisgenoot.... zal ik die eens verrassen met een kratje verse en gratis thuisbezorgde boodschappen? Dan hoeft'ie tenminste geen boodschappen te doen.