De 2014 editie van Wakker Diers Liegebeest verkiezing is weer los. De dierwelzijnsvechters nomineren traditioneel partijen die het meest scheve beeld suggereren over het dierlijke product dat ze verkopen.
Tot en met 17 september kan iedereen op de website van Wakker Dier stemmen welk product dit jaar de consument het meest voor het lapje houdt op het gebied van koeien in de wei, kooieieren of plofkip. Wakker Dier heeft het voorkeuzewerk al gedaan en nomineert:

- de roomboter van de Aldi
- Jan Pannekoek
- Valess
- zalmpaté van John west
- Goudse kaas van de Plus
- Authentieke vleeswaren van de Coop

Deze producten zouden valselijk weidezuivel, blije varkens met een staart en buitenkippen als inhoud van hun product voorstellen.

Schone schijn
De jaarlijkse verkiezing van de Liegebeest is bedoeld om consumenten duidelijk te maken dat de mooie plaatjes op verpakkingen veelal schone schijn zijn, en ''écht eerlijke' en diervriendelijke producten daardoor minder kans maken. Ook kan de Liegebeest-verkiezing helpen producenten tot aanpassing te bewegen, zo niet van het product, dan toch van de verpakking. Wakker Dier meldt trots dat Albert Heijn vorig jaar 'de plofkip in hun Excellent producten door kip met één Beter Leven ster' vervangen heeft, dat 'het woord ‘diervriendelijk’ niet meer gevonden op producten uit de vee-industrie en er geen plaatjes meer van blije weide-kippen [staan] op dozen van scharreleieren.'

Eerdere winnaars van de Liegebeest-trofee
Wakker Die typeert de eerdere Liegebeest-titelhouders als volgt: Vorig jaar ging de Liegebeest-titel naar McDonald’s vanwege hun reclames met ‘eerlijk over alles’ – alles behalve over de plofkip die ze gebruiken. In 2012 won Iglo door hun mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar gewoon plofkip in zit. Het jaar ervoor kreeg het CDA de twijfelachtige eer o.a. vanwege de uitspraak “foie gras is verantwoord geproduceerd”. In 2010 won de term ‘scharrelei’ de prijs. De naam doet consumenten ten onrechte denken dat de kippen vrij buiten hebben kunnen scharrelen. In 2009 ging de prijs naar de reclame: “Kalfvlees, daar wordt echt iedereen vrolijk van” terwijl het overgrote deel van de Nederlandse kalfjes toen nog leed aan bloedarmoede.

Fotocredits: Wakker Dier