E. Leclerc, Frankrijks op één na grootste supermarktketen, gaat tot halverwege 2015 maar liefst 1,2 miljard euro investeren "om de crisis door te komen", meldt RetailDetail.

1,2 miljard euro aan investeringen in 9 maanden
Topman Michel-Edouard Leclerc deed die uitspraak bij het World Retail Congress. Volgens hem is de crisis nog niet over, en daarom heeft Leclerc zijn strategie aangepast. Bij die aanpassing horen investeringen in "de vernieuwing van de winkels, de ontwikkeling van nog meer drives, expansie op het internet en de verbetering van de logistiek. Investeringen om ons aan te passen aan de crisis en zelf op zoek te gaan naar meer klanten".

Leclerc's lage-prijzen USP is uitgehold
De contouren van het Franse retaillandschap zijn de afgelopen jaren al drastisch veranderd door de opkomst van internetbestellen, 'drives' (pick up points) en toegenomen prijsconcurrentie. Alleen lage prijzen is niet meer voldoende om het hoofd boven water te houden, realiseert zich ook de kampioen van deze strategie, Leclerc. Bij de investeringsslag zal dan ook ingezet worden op 'rendabelere concepten zoals parafarmacieën, optiekwinkels, modejuweliers en zelfs toerisme en autoverhuur', aldus RetailDetail.

Fotocredits: logo, Leclerc